Recensie: De dochter van de zijdekoopman RECENSIE

Recensie: De dochter van de zijde koopman - Dinah Jefferies

Het is 1952 wanneer het leven van de half Franse, half Vietnamese Nicole vlak na haar achttiende verjaardag totaal op zijn kop wordt gezet. De vader van Nicole geeft haar oudere zus Sylvie de leiding over het familiebedrijf en zelf krijgt Nicole slechts een verwaarloosde zijdewinkel in een Vietnamese wijk in Hanoi onder haar hoede. In dit gedeelte van de stad komt ze strijdlustige rebellen tegen die een einde willen maken aan het Franse bewind. Hoewel Nicole half Frans, half Vietnamees is, werd ze door haar Franse vader vooral Frans opgevoed en voor het eerst in haar leven krijgt Nicole mee hoe corrupt het Franse bewind is, maar ook haar eigen familie blijkt een behoorlijke vinger in de pap te hebben. Nicole komt in een tweestrijd terecht waarin ze niet weet wie ze kan vertrouwen.

Schrijfster Dinah Jefferies heeft alle feiten rondom Frans-Indochina scherp op orde, maar weet ook een interessant verhaal te creëren rondom deze gebeurtenis in de geschiedenis. De geschiedenis van Vietnam na de Tweede Wereldoorlog is erg ingewikkeld waardoor je je hoofd er goed bij moet houden, maar door de boeiende schrijfstijl van Dinah Jefferies is het verhaal niet gortdroog, maar juist heel spannend en interessant om te volgen. De schrijfster weet spanning op te bouwen en binnen een mum van tijd breng je als lezer sympathie op voor Nicole. Dit weet Jefferies voor elkaar te krijgen door steeds weer een levendig beeld van de situatie te schetsen: de spanning die Nicole ervaart, voel je als lezer door je lijf, de geur van gember en houtskool die in de wijk hangt waar Nicoles zijdewinkel zich bevindt kun je bijna ruiken en ook de vochtige lucht kun je voelen. Het leven in Hanoi is echter niet geromantiseerd door de schrijfster. Ze durft de lezer ook met de neus op de gruwelijke gebeurtenissen uit die tijd te drukken.

Meeleven met Nicole, wiens Vietnamese moeder vrijwel direct na haar geboorte kwam te overlijden, is iets wat vanzelf gebeurd. Enerzijds is Nicole kwetsbaar, maar aan de andere kant is de nog maar 18-jarige vrouw ook enorm sterk en moedig. Er is geen grotere tweestrijd waarin het zowel Franse als Vietnamese meisje terechtkomt. Juist om deze reden is De dochter van de zijdekoopman niet weg te leggen. Nicole weet niet meer wie ze kan vertrouwen en komt erachter dat haar Franse vader en haar zus, die zich volledig Frans lijkt te voelen, zich verwikkelen met vreselijke zaken. Wat zal ze doen? Je ogen verslinden de regels om meer te weten te kunnen komen over de situatie en over wat Nicole gaat doen.

Een boek schrijven rondom de ingewikkelde geschiedenis van Vietnam is geen makkelijke opgave, maar Dinah Jefferies slaagde daarin met De dochter van de zijdekoopman. En hoe! Dat wat een gortdroog en erg feitelijk verhaal over het Franse bewind had kunnen zijn, weet de schrijfster om te toveren tot een verhaal dat je niet weg kunt leggen. Hoofdpersonage Nicole is een sterke jonge vrouw over wiens verhaal je steeds meer wilt weten. De dochter van de zijdekoopman is zeker aan te raden!

De dochter van de zijdekoopman

1  2  3  4  5

Frans-Indochina, 1952. Sinds het overlijden van haar moeder leeft de achttien jaar oude half Franse, half Vietnamese Nicole in de schaduw van haar knappe oudere zus Sylvie. Wanneer hun vader de leiding over het familiebedrijf, dat zich specialiseert in zijde, overdraagt aan Sylvie, krijgt Nicole een verwaarloosde zijdewinkel in de Vietnamese wijk van Hanoi. In dat gedeelte van de stad wemelt het echter van de strijdlustige rebellen, die koste wat het kost een einde willen maken aan de Franse overheersing. Voor de eerste keer in haar leven staat Nicole recht tegenover de corruptie van het koloniale bewind - en de betrokkenheid van haar eigen familie beangstigt haar tot op het bot...
    Trần, een welbekende Vietnamese rebel, lijkt een ideale uitweg te bieden uit haar problemen. Tegelijkertijd blijkt Marc, een charmante Amerikaan, de man te zijn van wie ze altijd al heeft gedroomd. Maar wie kan ze vertrouwen in een wereld waarin niets is wat het lijkt?