Recensie: Het Cassandra effect RECENSIE

Recensie: Het Cassandra-effect - Wendy Walker

Het Cassandra-effect gaat over twee zusjes, die beiden verdwenen zijn. Maar dan komt Emma terug, en vertelt een verhaal waarvan je niet weet of je het moet of kan geloven. Zij en haar zusje Cassandra zijn ontvoerd en gevangen gehouden op een eiland. Terwijl Emma haar verhaal vertelt aan forensisch psycholoog Abby Winter, kom je ook veel te weten over haar leven voor de verdwijning. Een leven met een narcistische moeder, een maniakale vader en een manipulatieve zus. Of is het Cassandra zelf die de boel manipuleert.

Hoe verder je leest in Het Cassandra-effect hoe minder je kunt ophouden. De verhaallijn zuigt je mee in het leven van Emma en Cassandra en hun familie. En hoe meer je te weten komt over hun leven vóór hun verdwijning, hoe sneller je verder wilt lezen, omdat steeds duidelijk wordt dat er wel een heel goede reden moet zijn waarom Emma terug is en erop staat dat Cassandra gevonden moet worden.

Het boek is op een overzichtelijke manier onderverdeeld in hoofdstukken, beurtelings komen Emma en Abby aan het woord. Hierbij gebruikt Wendy Walker voor Abby de ze-vorm en voor Emma de ik-vorm, waardoor je je goed kunt identificeren met Emma.

Wendy Walker weet op een goede manier de informatie te doseren, waardoor je niet het gevoel krijgt dat het voorspelbaar is. Integendeel, er zitten een paar plotwendingen in die je totaal op het verkeerde been zetten. Er is iets ernstig mis tussen de familieleden, en Abby lijkt dit in de gaten te hebben, maar ze kan er niet precies de vinger op leggen. De oorlog tussen de karakters in Het Cassandra-effect escaleert op een manier die je absoluut niet ziet aankomen. Op het moment dat je de hele waarheid te weten bent gekomen, blijkt de liefde tijdens het hele verhaal een grote rol te spelen.

Het Cassandra-effect van Wendy Walker is een psychologische thriller waarin je constant van het ene op het andere been wordt gezet. Dit boek heeft een indrukwekkend plot, met een climax die je niet ziet aankomen.

​Recensie: Het Cassandra-effect - Wendy Walker

Het Cassandra-effect

1  2  3  4  5

De zusjes Tanner zijn verdwenen. Emma's auto wordt gevonden, maar van haar en Cass geen enkel spoor. Drie jaar later staat Cass ineens weer bij haar moeder en stiefvader op de stoep. Ze waren ontvoerd, vertelt ze, en gevangengehouden op een eiland. Terwijl ze haar verhaal doet aan forensisch psychiater Abby Winter, onthult ze ook veel over haar leven voor de verdwijning. Een leven met een narcistische moeder, een maniakale stiefvader en een manipulatieve zus. Of is Cass juist degene die manipuleert?

Wendy Walker speelt een geraffineerd spel met de veronderstellingen en vooroordelen van de lezer. Iedereen heeft iets te verbergen, macht
    corrumpeert en narcisme kan in de familie zitten. Het Cassandra-effect is een beklemmende thriller over de hechte maar destructieve band die broers en zussen kunnen hebben.