Recensie: Tussen je oren RECENSIE

Recensie: Tussen je oren - Madelijn Strick en Ap Dijksterhuis

Tussen je oren door Madelijn Strick en Ap Dijksterhuis (beiden psycholoog) is een boek over psychologie, speciaal geschreven voor kinderen vanaf 9 jaar. Vragen die belangrijk zijn voor kinderen van deze leeftijd worden stuk voor stuk behandeld. Het boek is opgedeeld in verschillende hoofdstukken. Allereerst wordt er wat verteld over de hersens, maar gaat het ook over emoties en bepaalde stoornissen.

Dit informatieve boek vertelt kinderen (maar ook hun ouders) wat psychologie nou eigenlijk is, hoe het komt dat we ons soms op een bepaalde manier gedragen. Het gaat over van alles en nog wat en begint bij de hersens. Tussen je oren is echt een leuk boek voor ouders en kinderen samen, om nog wat te leren over bijzondere onderwerpen die in het reguliere basisonderwijs niet behandeld worden. Het boek gaat over belangrijke onderwerpen, zoals hoe je met anderen omgaat en dan in het bijzonder kinderen met een andere huidskleur, hoogbegaafde kinderen, autistische kinderen, noem het maar op. De boodschap is dat we allemaal anders zijn, maar toch ook weer hetzelfde.

Het is nog maar de vraag of kinderen van een jaar of 9, 10, dit allemaal kunnen volgen. De schrijvers hebben de onderwerpen wel makkelijk beschreven, het taalgebruik is zeker te volgen door kinderen. Ook worden de onderwerpen op een luchtige manier benaderd: bij de zintuigen gaat het bijvoorbeeld over hoe hard een scheet klinkt of waarom je geen spruitjes hoeft te eten voor je achttiende. Ook zitten er raadsels en spelletjes in, waardoor het interactief wordt. Het gaat dus over onderwerpen die kinderen wel leuk vinden, maar ze zijn wel erg moeilijk. Het zou bijvoorbeeld wel geschikt zijn voor kinderen die naast school wat extra stof moeten behandelen, zodat ze uitgedaagd worden: daarvoor is het erg leuk!

De illustraties en lay-out van het boek zijn erg tof! Ze zijn leuk voor kinderen: soms zijn ze erg grappig. Het boek is geïllustreerd door Senne Trip, die dit geweldig heeft gedaan. Er zitten precies genoeg illustraties bij, ze zijn mooi en passen goed bij elk stukje tekst. Door de prachtige illustraties wordt het boek ook echt een mooi boek: het is van goede kwaliteit, kleurrijk en kinderen zullen het zeker leuk vinden.

Tussen je oren door Ap Dijksterhuis en Madelijn Strick is een leuk en tof boek over psychologie, speciaal voor kinderen en hun ouders. Het gaat over verschillende leuke en interessante onderwerpen en is perfect ingericht voor kinderen: er zitten ook spelletjes en vragen in, zodat het actief is en het boek bevat ook mooie plaatjes. Wel is het de vraag of de onderwerpen niet iets te moeilijk zijn voor kinderen van boven de 9, maar het is erg leuk om de stukjes samen met de ouders of als extra uitdaging op school door te nemen.

Tussen je oren

1  2  3  4  5

Waarom zijn kinderen met ADHD zo druk?
    Waarom heb jij een beter geheugen dan je oma?
    Maakt meer zakgeld gelukkig?
    Waarom zou je eigenlijk geen spruitjes hoeven eten?
    Hoe haal je je ouders over om een nieuwe telefoon voor je te kopen?
    Hoe werkt verliefdheid?

Tussen je oren is een boek over psychologie. En psychologie is het interessantste vak dat er is. Het gaat over jezelf, je zus, je meester - eigenlijk over iedereen. Dit fantastische boek leert je alles over wat mensen doen, wat ze denken en wat ze voelen. En vooral over hoe dat allemaal werkt in ons hoofd.

Tussen je oren is bestemd voor kinderen vanaf 9 jaar - en dus ook voor ouders! Voor iedereen die beter wil begrijpen hoe slim, mooi, gaaf, vreemd en maf mensen in elkaar zitten. Over hersens, zintuigen, geheugen, emoties, stoornissen, puberteit, geluk en nog veel meer.

Als je dit boek gelezen hebt, weet je echt alles over psychologie. Nou ja, bijna alles dan.