Recensie: De overlevenden RECENSIE

Recensie: De overlevenden - Alexandra Bracken

De overlevenden is het eerste boek uit The Darkest minds trilogie van Alexandra Bracken. Weet dit dystopische young adult boek zijn hoofd boven water te houden tussen het overvloedige aanbod aan young adult boeken van tegenwoordig?

In De overlevenden sterven er plotseling honderdduizenden kinderen in Amerika door een mysterieuze ziekte. De kinderen die deze ziekte weten te overleven worden opgesloten in zogenoemde 'heropvoedingskampen'. Ruby is een van de kinderen die deze ziekte overleeft, maar dat is nog niet alles. Op haar tiende verjaardag heeft ze ook nog eens bovennatuurlijke krachten gekregen. Op haar zestiende behoort Ruby tot een van de gevaarlijkste tieners van het land. Ruby weet uit het heropvoedingskamp te ontsnappen nadat haar geheim over haar krachten bijna naar buiten komt. Al snel merkt ze dat ze ook buiten het kamp niet veilig is en ze sluit zich aan bij een groep tieners die net als haar zijn ontsnapt uit een kamp.

Alexandra Bracken weet de lezer met dit eerste boek meteen te raken. Vanaf de allereerste pagina wordt je het verhaal ingesleurd en laat het boek je niet meer los. Het verhaal begint daarnaast meteen spannend, het heeft geen langzame opbouw, wat bij andere YA boeken nog weleens het geval wilt zijn. Wat erg knap is, is dat dat niks afdoet aan de 'world building' van het verhaal. Alexandra Bracken weet een heel gelovige dystopische wereld te creëren gedurende het verhaal. Als lezer is de wereld zo levensecht dat je hem je heel goed kan verbeelden. Ondanks de bovennatuurlijke elementen in het verhaal, blijft het plot realistisch en geloofwaardig. Een hele knappe prestatie van de schrijfster!

De hoofdpersoon van het verhaal is de zestienjarige Ruby. Ze probeert uit alle macht haar krachten te onderdrukken om zo min mogelijk gevaar te lopen. Ruby is een hoofdpersoon die je meteen in je hart sluit. Ze is dapper, empathisch en het belangrijkste: je kan je ontzettend goed in haar verplaatsen. Op geen enkel moment wordt ze als personage irritant of kan je je niet in de keuzes vinden die ze maakt. Ze is een heel realistisch personage met veel diepgang en bagage met wat ze allemaal heeft meegemaakt. Ook de bijkarakters uit De overlevenden zijn stuk voor stuk geloofwaardig en hebben allemaal diepgang. Zo leren we Liam, Chubs en Zu kennen. Stuk voor stuk zijn het unieke personages. Elk personage weet de lezer te raken en op sommige momenten zelfs te ontroeren. Je geeft om elk van de karakters en leeft met ze mee. Dat is een van de grootste krachten van dit boek.

Daarnaast is het verhaal geloofwaardig en goed geschreven. De schrijfster geeft in De overlevenden niet meteen alles weg, wat ervoor zorgt dat het verhaal nóg verslavender wordt. Daarnaast laat ze de lezer achter met een enorme cliffhanger waardoor je meteen deel 2 uit deze reeks wilt gaan lezen.

Ik heb genoten van het eerste deel van The darkest minds trilogie. De karakers sluit je meteen in je hart en het verhaal is ontzettend spannend. De overlevenden weet zeker zijn hoofd boven water te houden met het overgrote aanbod aan Young adult boeken en misschien behoort deze op het moment zelfs wel tot de top van ya boeken. Ik kan in ieder geval niet wachten op het volgende deel!

The Darkest Minds-trilogie 1 - De overlevenden

1  2  3  4  5

Als Ruby op haar tiende verjaardag wakker wordt, is iets in haar anders dan de dag ervoor. De verandering is voor haar ouders alarmerend genoeg om haar in de garage op te sluiten en de politie te bellen. De verandering zorgt ervoor dat Ruby naar Thurmond, een zwaar bewaakt heropvoedingskamp, wordt gestuurd. Ze heeft weliswaar de mysterieuze ziekte overleefd die als een epidemie onder de jongeren van Amerika rondwaarde, maar ze heeft er iets angstaanjagends voor in de plaats gekregen: bovennatuurlijke krachten die oncontroleerbaar zijn.