Recensie: De Cirkel van zes RECENSIE

Recensie: De Cirkel van zes - Nora Roberts

De Cirkel van zes is het eerste deel van de Cirkel-trilogie van Nora Roberts. Het vertelt het verhaal van Lilith, een meer dan duizend jaar oude demon die met haar leger van vampiers de wereld wil vernietigen. De godin Morrigan steekt een stokje voor de plannen van Lilith door haar eigen leger samen te stellen: de Cirkel van zes. De Cirkel bestaat uit een tovenaar, een heks, een geleerde, een krijger, iemand die vele gedaanten aanneemt en een vampier. Samen moeten zij Lilith tegen houden, voordat de wereld vernietigd wordt.

Eén van deze zes personen is Hoyt, de tovenaar. Hij heeft zijn tweelingbroer Cian verloren aan de kwaadaardige Lilith. Hoyt heeft van godin Morrigan de opdracht gekregen de strijd aan te gaan met Lilith en de overige vijf personen van de Cirkel te vinden. Hij vertrekt uit zijn eigen tijd, 900 jaar geleden, door de Dans van de Goden naar New York. Vanaf dat moment speelt het verhaal zich in deze tijd af. Je moet je gedachten er tot dit moment goed bij hebben, anders ben je het spoor bijster. Zoals je wellicht van Nora Roberts gewend bent, is haar schrijfstijl vlot en loopt het verhaal lekker door.

In New York vindt Hoyt zijn verloren tweelingbroer Cian terug. Samen met zijn vriend King wil hij Hoyt helpen. Ook heks Glenna sluit zich hier bij hen aan. Gezamenlijk vertrekken ze naar Ierland waar de roots van de broers Hoyt en Cian liggen. En Ierland is natuurlijk het land van de mystiek, een beter decor voor De Cirkel van zes had Roberts niet kunnen schetsen. De Cirkel van zes wordt hier gesmeed en de jacht op Lilith is geopend.

Met De cirkel van zes heb ik kennis gemaakt met een nieuw thema van Nora Roberts. In het begin van het verhaal moest ik erg wennen. Boeken over demonen en dat soort fantasy-achtige elementen hadden nooit mijn interesse. Toch heeft Roberts me met dit boek ‘gepakt’. Ze mixt de fantasy-elementen met ‘normale’ fictie. Een hele aangename combinatie. De karakters worden uitgebreid en levendig beschreven, waardoor het hele verhaal als het ware tot leven komt. Je hebt het gevoel dat je erbij bent als lezer. “De gezichten, de geluiden, de geuren, het gevoel van warm bloed en koude regen die over haar heen spoelden. De rode ogen, de vreselijke honger die daarin lag. En die afgrijselijke flits en het gekrijs wanneer ze door het vuur werden verteerd.”

Roberts zou Roberts niet zijn als er ook een liefdesgeschiedenis wordt beschreven in het boek. In De Cirkel van zes is dat de affaire tussen de tovenaar Hoyt en de heks Glenna. Niet zo’n vlammend beschreven affaire als ik van Roberts gewend ben, maar misschien past dat ook wel niet bij dit genre. Roberts heeft er in ieder geval wel voor gezorgd dat ik een zwak heb gekregen voor Hoyt. En mede daarom kan ik niet wachten om in deel 2 te beginnen. Zal het goede zegevieren?

Cirkel 1 - De cirkel van zes

1  2  3  4  5

Op de laatste hete zomerdag staat Hoyt tijdens een hevig onweer op een rots boven een woest kolkende zee. Hij staat daar kokend van woede te razen over de vrouw die zijn tweelingbroer van hem en zijn familie heeft afgenomen. Haar naam is Lilith. Ze is meer dan duizend jaar oud, en heeft met haar valse kus al talloze mannen van hun ziel beroofd. Maar nu is deze vampiervrouw uit op wereld-heerschappij.

Hoyt heeft zijn speciale krachten gekregen van de godin -Morrigan, en het is met haar hulp dat hij nu zijn kans op wraak krijgt. Zij draagt hem op vijf anderen te zoeken om een cirkel te vormen, krachtig genoeg om Lilith te verslaan. En het is in deze cirkel van zes dat Hoyt zal merken hoe sterk zijn geest – en zijn hart – zijn geworden...