Recensie: De Eliminatie RECENSIE

Recensie: De Eliminatie - Danielle Bakhuis

Wie is het waard om te blijven leven? Tien mensen worden samen in een ruimte opgesloten. Al snel verschijnt de tekst ‘Elimineer de helft om de anderen te laten leven’ op de muur. Is dit een grap of is het werkelijkheid? Niet veel later beseft iedereen dat het echt is. En dan zullen ze moeten bedenken welke vijf personen mogen blijven leven. Zullen ze kiezen voor de baby, de miljonair, de junk, de oude man, de violist of de zieke man in een operatiehemd? Niemand is veilig en iedereen kan de volgende zijn!

Het verhaal in De Eliminatie is goed bedacht, maar deed mij erg denken aan de eerste film van Saw en daarom zag ik de grote plottwist al bijna vanaf het begin aankomen (en het was me iets over de helft al duidelijk wie de ontvoerder was)! Voor mij was het dus geen verassing meer, maar ik denk dat de doelgroep van De Eliminatie het zeker niet zal zien aankomen en dat het echt als een shock zal komen.

“Het zou het ontbrekende puzzelstukje moeten zijn, vuurwerk zou achter in mijn hoofd uit elkaar moeten spatten. Dit zou de grote onthulling, de game changer moeten zijn. Ladies and tentleen, we've got him!” - p.162

Danielle Bakhuis heeft een fijne schrijfstijl, waardoor De Eliminatie lekker wegleest. Daarnaast is het niet zo een heel dik boek (268 bladzijden) en heb je het zo uit. Ook zit er een mooie spanningsboog in het verhaal. Het is namelijk elke keer weer een verassing wie van de 10 personen er dood zal gaan. Iedereen kan de volgende zijn en je weet als lezer gewoon niet wie dat zal zijn.

Omdat je iedereen langzaam leert kennen, bouw je ook een soort band met ze op. Zeker met het hoofdpersonages Chleo. Je leest haar gedachten en ik denk dat zij toch wel het meest menselijke personage van iedereen was. Het liefst zou ze gewoon iedereen willen redden, zodat er niemand doodgaat. Daarnaast zorgt Danielle Bakhuis er zeker voor dat je favorieten hebt en deze personen gun je het meer om te blijven leven dan anderen.

Wat erg goed bedacht is door Danielle Bakhuis is de uiteindelijke reden voor de opsluiting van tien willekeurige mensen. Iedereen is niet zomaar opgesloten, maar juist met een reden. Alles draait erom wie het waard is om te blijven leven. Als je moet kiezen tussen een oude man een baby, wat wordt dan jouw keuze? Het zet de lezer aan tot nadenken. Wat zou jij doen als je voor deze keuze komt te staan?

Helaas zitten er wel een paar foutjes in De Eliminatie van Danielle Bakhuis, denk hierbij aan dubbele woordjes, meervoud in plaats van enkelvoud en spellingsfoutjes. Hierdoor moet ik helaas een hartje van de score af halen! Voor een boek van deze grote uitgeverij verwacht je namelijk wel dat het boek redelijk foutloos geleverd wordt. Het kan natuurlijk altijd voorkomen dat er een foutje in het boek sluipt, maar dit waren er toch veel.

Concluderend kan ik zeggen dat De Eliminatie van Danielle Bakhuis, zeker voor de doelgroep, een spannend verhaal is. Je blijft doorlezen omdat je gewoon wilt weten wie van de tien het gaat overleven. Het is alleen wel een beetje jammer dat er toch wel een paar foutjes in het boek zitten. Voor het verhaal zou ik namelijk zeker 4 hartjes geven, maar door de foutjes worden het er helaas 3.

De eliminatie

1  2  3  4  5

'Over de hele breedte van de muur zijn gifgroene letters opgelicht. Met elke tel zwelt het groen feller aan, totdat het een zachte gloed de ruimte in werpt en onze gezichten verlicht. Ik lees de woorden op de muur één, tien, honderd keer, maar ze krijgen geen betekenis in mijn hoofd.

ELIMINEER DE HELFT OM DE ANDEREN TE LATEN LEVEN.

Ik kijk naar de andere personen en voel mijn huid in een harnas veranderen. Ik kan niet dood. Ik mag niet dood. Ik heb nauwelijks geleefd.'

Wanneer de zestienjarige Chleo van Doren wakker wordt in een vochtige garage, weet ze meteen dat het mis is. Ze is opgesloten met negen anderen, waaronder een junk, een miljonair, een oude man in een rolstoel en een baby. Elimineer de helft om de anderen te laten leven, luidt de boodschap. Maar hoe overtuig je anderen ervan dat je de moeite waard bent, als je dat zelf eigenlijk niet vindt?