Recensie: Woordnerd RECENSIE

Recensie: Woordnerd - Susin Nielsen

Woordnerd gaat de 12-jarige jongen Ambrose met een pinda-allergie. Nadat drie pestkoppen expres een pinda in zijn brood hebben gestopt die hem in een levensgevaarlijke situatie bracht, besluit zijn overbezorgde moeder hem daarom thuis te houden en thuis les te geven. Met z'n tweeën huren ze een woning van een Grieks echtpaar wiens zoon Cosmo vanwege diefstal in de gevangenis zit. Als Cosmo uit de gevangenis komt, zorgt hun gedeelde passie voor het spel Scrabble dat er een mooie vriendschap tussen Ambrose en Cosmo ontstaat.

Het spel Scrabble is dus een belangrijk onderwerp in het boek aangezien dit spel de reden is voor de vriendschap tussen Ambrose en Cosmo. Dit spel zie je ook terug aan het begin van elk hoofdstuk. Elk hoofdstuk begint met een aantal letters die samen de titel van een hoofdstuk vormen. Met deze letters worden aan het begin van elk hoofdstuk ook telkens nieuwe woorden gemaakt. Dat is erg leuk om te zien en past goed bij het boek.

Auteur Susin Nielsen heeft met Ambrose een geweldig personage neergezet. Ambrose is een slimme jongen, maar is niet erg sociaal. Hij is onhandig en praat vaak dingen zonder erbij na te denken. Hij heeft een goed gevoel voor humor, waardoor je soms spontaan in lachen uitbarst door de dingen die hij zegt. Ambrose is zo'n jongen die je heel graag zou willen leren kennen en voor wie je hoopt dat hij eindelijk een vriend zal hebben. Tijdens het lezen sluit je hem dus al snel in je hart.

Woordnerd is verder ook erg realistisch geschreven. Het bevat moeilijke thema's zoals pesten, eenzaamheid en rouwverwerking, maar ook hele mooie thema's zoals vriendschap en liefde. De juiste balans tussen deze thema's zorgt ervoor dat dit boek erg fijn is om te lezen en niet te zwaar wordt voor de jongere lezers.

De schrijfstijl van Susin Nielsen is ook een groot pluspunt. Ze schrijft namelijk erg vlot, waardoor je snel door het boek gaat. Ook de korte hoofdstukken dragen bij aan de vlotheid van dit boek. Voor je het weet is het boek al uit.

Woordnerd is dus een geweldig boek om te lezen. Niet alleen de jongere lezers zullen dit boek fijn vinden, maar ook volwassenen zullen zeker genieten van dit prachtige verhaal. Het bevat personages die goed worden uitgewerkt en die je snel in je hart sluit. Het behandelt ook enkele serieuze thema's, zoals pesten en eenzaamheid, maar het verhaal wordt nergens te zwaar. Het mooie verhaal van Ambrose en Cosmo zorgt ervoor dat je het boek na het lezen met een glimlach op je gezicht dichtslaat.

Recensie: Woordnerd - Susin Nielsen

Woordnerd

1  2  3  4  5

Ambrose zit thuis. Zijn moeder wil niet meer dat hij naar school gaat, omdat zijn 'vrienden' hem bijna hebben vermoord door een pinda tussen zijn boterham te stoppen. Niet dat Ambrose dat erg vindt - door zijn merkwaardigeuiterlijk, het feit dat hij zo vaak verhuist en zijn talent om altijd de verkeerde dingen te zeggen was hij al niet erg geliefd op school (understatement van het jaar).
    Nee, Ambrose voelt zich veel fijner in het souterrain van een ouder Grieks echtpaar waar hij met zijn moeder woont. Maar dan komt tot schrik van Ambroses moeder de zoon van de Grieken weer thuis wonen: Cosmo, vers uit de gevangenis. Ambrose krijgt van zijn moeder te horen dat hij ver uit de buurt van Cosmo moet blijven. Toch ontdekt Ambrose dat hij en Cosmo een bijzondere liefde delen: scrabble. En hoewel Cosmo er alles aan doet om Ambrose te ontlopen, weet die hem er toch van te overtuigen om hem mee te nemen naar zijn scrabbleclub. En zijn moeder mag er niet achter komen, want dan komen ze allebei in moeilijkheden.
    Het is het begin van een onverwachte, bijzondere vriendschap zoals alleen Susin Nielsen ('Wij zijn allemaal moleculen' en 'Optimisme is dodelijk') die kan beschrijven.