Recensie: Onvergetelijk RECENSIE

Recensie: Overgetelijk - Alexandra Bracken

Onvergetelijk is het tweede deel uit The Darkest Minds trilogie van Alexandra Bracken. Maar kan dit tweede deel het succes en niveau van het eerste deel evenaren?

Aan het eind van de Overlevenden heeft Ruby zich aan moeten sluiten bij de Kinderalliantie. In Onvergetelijk lezen we wat dat precies inhoudt en wat Ruby voor de alliantie moet doen. Ruby wordt de leider van een van de teams. Nico, Jude en Vida maken deel uit van dit team. Dan krijgt Ruby een geheime missie van Cole, de broer van Liam. Hij vertelt dat Liam een USB-stick in handen heeft waarop cruciale informatie staat over het ontstaan van de ziekte IAAN. Aan Ruby is het de taak om deze USB-stick weer in handen te krijgen.

Ik kan alvast verklappen dat Onvergetelijk, het tweede deel uit de serie, het eerste deel zeker kan evenaren! In Onvergetelijk duurt het iets langer voordat het verhaal echt op gang komt. Zo gaat het boek een paar maanden na de gebeurtenissen van deel 1 verder en maken we kennis met verschillende nieuwe personages zoals Jude, Vida en Nico. Als lezer moet je dan ook even aan deze personages wennen, maar als je eenmaal gewend bent sluit je deze dan ook al snel in je hart. Met name Jude zal je hart stelen en een van je favoriete karakters worden. Daarnaast keren ook een aantal oude bekende terug in dit tweede deel. Alexandra Bracken heeft de karakters zo uitgediept, zo driedimensionaal gemaakt dat je het idee hebt dat je ze écht kent. En als je het boek weglegt en terugkeert naar de realiteit zou je bijna willen dat je echt bevriend met hun bent.

Doordat we al vanaf deel 1 met Ruby meelezen en de wereld al in het eerste deel opgebouwd is, heeft Alexandra Bracken in Onvergetelijk nog meer tijd om Ruby's karakter uit te diepen. Zo leren we haar grootste angsten kennen, haar twijfels, haar gevoelens. Elke handeling en elke keuze die Ruby maakt komt voort uit de dingen die ze heeft meegemaakt. Als lezer kan je haar zo goed begrijpen dat je snapt waarom ze bepaalde keuzes maakt. Dit zorgt ervoor dat je ontzettend met Ruby en de anderen meeleeft en echt het verhaal in gezogen wordt.

Je merkt wel dat dit deel echt het midden van de trilogie is. Er worden nieuwe karakters geïntroduceerd, er wordt voortgegaan op de gebeurtenissen uit het eerste deel én het belangrijkste, er wordt opgebouwd naar het plot voor het derde en tevens laatste boek. Met name wordt dit duidelijk in de laatste 100 pagina's. Dit maakt dat je het boek in een adem wilt uitlezen. Het hartverscheurende eind van Onvergetelijk doet je snakken naar het derde deel. En als lezer hoop je echt, meer dan ooit, dat de hoofdpersonen waar je zoveel om bent gaan geven een gelukkig eind krijgen.

Onvergetelijk is een waardig vervolg op De overlevenden. Weliswaar duurt het wat langer voor het verhaal in dit tweede deel op gang komt, maar als het verhaal eenmaal los barst, dan barst het ook goed los! Ik ben in ieder geval een groot fan van deze serie en kan niet wachten om het derde en tevens laatste deel uit deze serie te mogen gaan lezen!

​Recensie: Overgetelijk - Alexandra Bracken

The Darkest Minds-trilogie 2 - Onvergetelijk

1  2  3  4  5

Ruby heeft nooit gevraagd om de superpowers die haar bijna het leven kostten. Nu moet ze die dagelijks gebruiken in haar strijd om een corrupte regering ten val te brengen en om in de gedachten van haar vijanden in te breken. De andere leden van de Children’s League zien haar als hun leider, maar Ruby weet diep vanbinnen wat ze werkelijk is: een monster.