Recensie: Tante Geola De Tsaar van Eender Waar RECENSIE

Recensie: Tante Geola De Tsaar van Eender Waar - Mark Tijsmans

Wanneer de twaalfjarige Bas Bonje Bolleboos op de laatste dag voor de vakantie thuiskomt uit school, blijken zijn ouders te zijn vertrokken voor het werk van zijn vader. De ouders van Bas zijn wetenschappers en samen reizen ze al zijn hele leven de wereld voor allerlei projecten en onderzoek rond. Het komt dus vaker voor dat Bas zich een tijd alleen moet vermaken, maar deze keer is dat anders! Bij thuiskomt ligt er een brief op hem te wachten waarin staat dat hij de hele zomervakantie zal verblijven bij zijn oudtante Geola, waar Bas nog nooit eerder van gehoord heeft. Geola woont in een kasteel genaamd Tot Slotte, gelegen in Krot-Kronkelinge, een dorpje waar niemand ooit naartoe wil. Vanaf het moment dat Bas de bus in stapt in de richting van Krot-Kronkelinge gebeuren er een hoop vreemde dingen, en tegelijk met hem verschijnt er nóg een (onaangekondigde) gast.

Naast Bas Bonje Bolleboos laat Mark Tijsmans ons kennismaken met andere belangrijke personages als de Tsaar van Eender Waar, die er van overtuigd is dat tante Geola een heks is die op de brandstapel hoort, zijn kleindochter 'Tasje', met wie Bas het wel heel goed kan vinden, en tante Geola's trouwe (pratende) huisdier genaamd Foxtrot. Wanneer de Tsaar aankondigt tante Geola te willen ontmaskeren als heks, gebruikt hij een magische spreuk om hier hulp bij te krijgen. Onbewust roept de Tsaar een groot gevaar op Tot Slotte af, en Bas en Tasje moeten samenwerken om iedereen te redden en een grote ramp te voorkomen.

Elk hoofdstuk van het boek Tante Geola: de Tsaar van Eender Waar opent met een mooie tekening en een citaat uit een van de boeken geschreven door 'Serafijn Paracelsus', een fictief personage uit het boek. Hoewel het hoofdpersonage Bas al twaalf is, lijkt het taalgebruik soms bedoelt voor wat jongere lezers: de gekke gebeurtenissen en humor in het boek kunnen voor schoolverlaters misschien wat kinderachtig zijn, en ook Bas zelf doet wat jonger overkomen. Toch zorgen de hectiek, slimme woordgrapjes en met name de details ervoor dat je het boek wil blijven lezen en niet snel weer weglegt. Vooral het personage Geola en haar kasteel worden op een fantastische manier beschreven. Zo draagt Geola bijvoorbeeld een lampenkap op haar hoofd en heeft het kasteel allerlei geheime kamers en verassingen, waaronder een écht dennenbos op zolder en een bijzondere huishouding.

Waar je als lezer rekening mee kunt houden is dat schrijver Mark Tijsmans een Vlaming is, wat betekend dat er redelijk wat Vlaamse woorden terugkomen die het verwarrend kunnen maken voor (jonge) Nederlandse kinderen. Gelukkig is het boek Tante Geola: de Tsaar van Eender Waar verder makkelijk te volgen, en ondanks de spannende gebeurtenissen met veel humor geschreven.

Tante Geola: de Tsaar van Eender Waar is een fantasierijk kinderboek vol met magie, humor en spanning. Het einde doet vermoeden dat er een deel twee aan zit te komen, goed nieuws dus voor alle fans van dit boek!

Recensie: Tante Geola De Tsaar van Eenderwaar - Mark Tijsmans

Tante Geola

1  2  3  4  5

Bas Bonje Bolleboos is elf en moet gaan logeren bij een tante van wie hij nog nooit heeft gehoord. Tante Geola woont in een heel oud kasteel, Tot Slotte, in een heel klein dorpje waar niemand ooit naartoe wil. Tegelijk met Bas verschijnt er in Krot-Kronkelinge een wel erg vreemde man, die zichzelf de Tsaar van eender waar noemt. Hij is ervan overtuigd dat tante Geola een heks is en wil haar ontmaskeren. Samen met Tasje, de kleindochter van de Tsaar, kan Bas Bonje voorkomen dat tante Geola op de brandstapel eindigt. Maar dan blijkt dat de Tsaar met zijn gestuntel nog iets veel ergers in gang heeft gezet...

• De boom die een wereld was - Yorick Goldewijk

• Tussen twee kwaden - Laura Diane