Recensie: Meisje in sneeuw RECENSIE

Recensie: Meisje in sneeuw - Danya Kukafka

Wanneer de populaire scholiere Lucinda Hayes vermoord wordt aangetroffen, laat dat niemand in het slaperige stadje Broomsville onberoerd. Zeker niet de jongen die te veel van haar hield, het meisje dat net zo'n perfect leven wilde als zij en de agent die de moord moet onderzoeken.Deze drie personages gaan noodgedwongen de confrontatie aan met hun diepste geheimen in de hoop troost te vinden, de waarheid of beide.

Het eerste wat opvalt in Meisje in sneeuw is het taalgebruik. Je kan hieraan aflezen dat we te maken hebben met een jonge schrijfster. Gaandeweg het boek wordt het verhaal volwassener, alsof Danya Kukafka tijdens het schrijven haar draai weet te vinden en zo een manier vindt om haar verhaal te vertellen. Het verhaal wordt onderverdeeld in een tijdsbestek van drie dagen, waarin de gebeurtenissen en de gevolgen hiervan plaatsvinden. De manier van schrijven van Kukafka is in het begin erg wennen en maakt dat je jezelf afvraagt waar het verhaal naar toe gaat. Ze blijft nogal eens dralen bij bepaalde gebeurtenissen.

De hoofdstukken worden afgewisseld door de drie hoofpersonages: Cameron, de jongen die verliefd is op Lucinda, Jade, die jaloers is op het leven van Lucinda en Russ, de agent die de moord onderzoekt. Danya Kukafka heeft deze karakters feilloos beschreven in al hun tekortkomingen en geheime gedachtes die uiteindelijk meer met elkaar te maken blijken te hebben dan ze zelf beseffen. Ook beschrijft ze goed hoe het is om te leven in een kleine gemeenschap als Broomsville in Colorado, door de uitzichtloosheid te laten zien zoals tieners die ervaren op de leeftijd van 15 jaar.

Meisje in sneeuw is een psychologische thriller met een donker randje. Doordat Kukafka soms wat blijft dralen in haar verhaal, is het een verrassing dat het plot in een sneltreinvaart is geschreven. De spanning komt dan ook laat op gang in het boek, maar door de donkere sfeer die wordt gecreëerd wil je het boek toch graag uitlezen. De verdenkingen, het verdriet, de verliefdheid, de puberale onzekerheden, zijn met een intensiteit beschreven waaruit de vooral de jeugdigheid van de schrijver zelf spreekt.

Niet is zoals het lijkt, dat wil Danya Kukafka vooral vertellen met Meisje in sneeuw. Door dit de debuutroman is van Kukafka, wordt je wel nieuwsgierig gemaakt naar eventuele volgende boeken van haar hand. Ze heeft zich met dit boek in ieder geval bewezen als thrillerschrijfster, dat is een ding wat zeker is!

Meisje in sneeuw

1  2  3  4  5

Wie ben jij als niemand toekijkt?

Wanneer de populaire scholiere Lucinda Hayes vermoord wordt aangetroffen, laat dat niemand in haar slaperige stadje in Colorado onberoerd, en zeker niet de jongen die te veel van haar hield, het meisje dat net zo'n perfect leven wilde als zij en de agent die haar moord moet onderzoeken.
    Door de tragedie gaan die drie onvergetelijke personages - ­Cameron, Jade en Russ - noodgedwongen de confrontatie met hun diepste geheimen aan in de hoop troost te vinden, de waarheid of beide.
    Op briljante wijze verkent Danya Kukafka het begrip identiteit en de vlijmscherpe grens tussen liefde en obsessie, tussen kijken en zien, waarheid en herinnering. Meisje in sneeuw is een onvergetelijke leeservaring.