Recensie: Detox je huis RECENSIE

Recensie: Detox je huis - Judith Crillen

Detox je huis is een van de vele boeken over het opruimen van je huis en ontspullen. Dit boekje onderscheidt zich van de rest doordat het relatief dun is met haar slechts ongeveer 140 pagina's. Daardoor, en door het grote lettertype, ben je er snel doorheen als lezer. Een ander punt waarin dit boek afwijkt van zijn soortgenoten is de focus op je doel: waarom wil je een opgeruimd huis? Wat zit daar voor jou achter, wat wil je ermee bereiken? Iets anders waar dit boek nogal de nadruk op legt, is dat weggooien zonde is. Er wordt door de schrijfster Judith Crillen veel aandacht besteed aan alternatieven zoals het weggeven of verkopen van overbodige spullen.

De vormgeving van dit boek is leuk, overzichtelijk en vrolijk. Bovendien begint elk hoofdstuk met een quote die iets te maken heeft met opruimen en ruimte. Verfrissend is dat er in Detox je huis geen geheim van gemaakt wordt dat het ook gekeken heeft naar opruimmethodes van anderen, deze bij de naam worden genoemd en ze met elkaar worden vergeleken.

Verder vind je in dit boek vele praktische tips over hoe je het opruimen zo handig mogelijk kunt aanpakken, zowel qua ruimtes en spullen maar ook qua planning. Ook krijg je adviezen over hoe je gemotiveerd kunt blijven, en over hoe je keuzes kunt maken bij voorwerpen waar je over twijfelt. Achterin het boek vind je allerlei lijstjes om je te helpen overzicht te houden tijdens het opruimen. En bij het lezen word je geholpen door samenvattingen en door invuloefeningen. Tenslotte wil je na het opruimen natuurlijk het huis netjes houden: daarvoor vind je ondersteuning in het hoofdstuk over het aanleren van nieuwe gewoontes. Dit gaat vooral over opruimgedrag en koopgedrag, maar ook over het krijgen van cadeautjes en beïnvloeding door allerlei vormen van reclame.

Grappig vond ik dat de schrijfster Judith Crillen van Detox je huis er niet omheen draait. Het stukje over 'verkeerde goede ideeën' (gadgets die aanvankelijk ideaal lijken maar je uiteindelijk dubbel zoveel werk bezorgen) liet me bijvoorbeeld hardop lachen. Ook het hoofdstuk over het voorkomen van veelgemaakte fouten is komisch geschreven, en eerlijk gezegd soms ook wel enigszins herkenbaar!

Detox je huis

1  2  3  4  5

Je komt thuis en je huis is een puinhoop... Je vindt niets meer terug in je kasten... Je hebt het gevoel dat al je vrije tijd naar het huishouden gaat... Alles lijkt je boven het hoofd te groeien en je zou een interieur willen waar je tot rust kunt komen... Is deze situatie herkenbaar? Dan krijg je nu de hulp die je nodig hebt: een grondige DETOXKUUR voor je woning!