Recensie: Mijn beeld van jou RECENSIE

Recensie: Mijn beeld van jou - Susan van Eyck

In "mijn beeld van jou" volgen we Emma. Emma is begin dertig en ze is niet ongelukkig, maar ook zeker niet gelukkig. Ze weet eigenlijk zelf niet zo goed wat ze nu wil met haar leven. Ze is al ruim 16 samen met haar huidige vriend, ze is verzekerd van een baan in de kunsthandel en toch voelt het allemaal net niet goed. Op een dag loopt ze fotograaf Boris tegen het lijf en van het een komt het ander. Ze wordt stapelverliefd op hem en daardoor dreigt haar zekere wereldje in elkaar te storten. Ze bekent aan Boris dat ze met hem verder wil, maar hij wijst haar subtiel af. Volgens hem is hij het absoluut niet waard om haar leven overhoop te gooien en plots is hij ook nog eens van de aardbodem verdwenen. Waarom wil Boris niet ook voor Emma kiezen? Heeft hij iets te verbergen? Of is de vonk er toch niet en heeft Emma alles verkeerd opgevat.

De chemie tussen de hoofdpersonages Emma en Boris is vanaf het eerste moment erg goed neergezet, het voelt meteen goed en echt. Ze vullen elkaar perfect aan en hebben ondanks dat ze erg verschillend zijn, toch ook erg veel overeenkomsten. De grootste overeenkomst is dat ze beide heel erg van fotografie houden. Bij Emma is dit nu ze wat ouder is wel wat naar de achtergrond verschoven, maar Boris haalt iets in haar naar boven waardoor ze weer enorm veel van fotograferen gaat houden. De stukjes die over fotografie gingen waren verfrissend en een aangename afwisseling op de rest van het verhaal. Quote p.70: "Je vertelt andere mensen een verhaal, je laat ze meekijken door jouw ogen."

Vanaf de eerste hoofdstukken voel je direct dat er iets niet helemaal klopt, er is iets aan de hand met Boris, maar je weet gewoon nog niet helemaal wat dat nu precies is. Dat maakt de eerste honderd pagina's best wel een beetje spannend en mysterieus en je wilt maar doorlezen om erachter te komen wat dat geheim nu precies is. Eenmaal voorbij dat punt, valt alles op zijn plaats en is alles opeens wel logisch.

"Mijn beeld van jou" is een verhaal met best wel heftige thema's en het is op sommige momenten erg zwaarbeladen. Het is heel erg emotioneel en verdrietig, maar daarnaast ook wel erg realistisch en mooi. Na het lezen van dit verhaal sta je weer stevig met twee voeten op de grond en waardeer je het leven weer extra.

Wat erg leuk was in "mijn beeld van jou" was de vriendschap tussen Boris en Wout. Wout is een grote, stevige kerel, een Amsterdamse kroegbaas en is al vanaf jongs af aan de beste vriend van Boris. Wout is een man met een grote mond maar een heel klein hartje. Hij bracht ontzettend veel humor in het verhaal en zonder hem was dit verhaal zoveel minder goed geweest. Als je even dacht van het verhaal zakt wat in, dan was daar Wout en meteen had je weer een glimlach op je gezicht. Hij had echt iets aandoenlijks en dat was fijn. Er waren naast Wout nog wat andere bij-personages die voorbij kwamen maar die minder goed uitgewerkt waren, ergens was dit jammer en miste je daardoor ook wel iets wat diepgang in bepaalde stukken.

Een min puntje aan het verhaal was de breuk tussen Emma en haar huidige vriend. Dat gedeelte kwam minder realistisch over. Ondanks dat je verliefd wordt op iemand anders en je inziet dat je relatie niet is wat het is, was dit wel een erg gemakkelijk en snel klaar. Daarnaast komen er ook best wel wat medische dingen kijken in dit verhaal, daar moet je van houden.

Susan van Eyck haar schrijfstijl is ondanks de zware thema's toch luchtig en vlot, waardoor je gemakkelijk door de pagina's heen vliegt. Er zat naast de emotionele stukken ook zeker een dosis humor in het verhaal en zelfs hier en daar wat zelfspot, maar niet op een vervelende manier. Ook de vergelijking met Jojo Moyes is goed te plaatsen, aangezien dit verhaal ook een "me before you" gevoel geeft.

Kortom, hou je van emotionele verhalen met best heftige thema's, verhalen met hier en daar een lach en de nodige tranen, of een verhaal a la "me before you" van Jojo Moyes dan is deze roman je zeker aan te raden.

Mijn beeld van jou

1  2  3  4  5

Emma is begin dertig en lijkt alles voor elkaar te hebben – al jaren dezelfde vriend, haar carrière uitgestippeld – tot ze Boris tegen het lijf loopt. Deze fotograaf zet haar veilige wereld op zijn kop als ze halsoverkop verliefd op hem wordt. Maar net als er voorzichtig een vonk overgeslagen lijkt te zijn, bezweert hij haar dat hij het niet waard is om haar leven voor overhoop te gooien en is hij opeens verdwenen. Waarom wil Boris niet dat Emma voor hem kiest? En kan Emma nog terug naar haar veilige leventje, of gaat ze op zoek naar antwoorden?