Recensie: Heerlijk Londen RECENSIE

Recensie: Heerlijk Londen - Cara Frost-Sharatt

Groot-Brittannië staat weliswaar niet bekend om de geweldige keuken, maar Londen doet dat zeker wel. Heerlijk Londen is een boek, waarin schrijfster Cara Frost-Sharratt je meeneemt naar haar favoriete culinaire adressen binnen Londen. Eerder bracht ze al A Foodie's Guide to London en London's Classic Restaurants uit.

Na het voorwoord en inleiding volgt een plattegrond van Londen, waarop de culinaire adressen staan afgebeeld. Hierna wordt het boek onderverdeeld in een zestal hoofdstukken: Londense klassiekers, Nieuwe klassiekers, The School of St. John, Naar de markt, In de buurt en Maak kennis met de producenten. In dit boek vind je Londense klassiekers zoals The Wolseley Eggs Benedict, nieuwe klassiekers, waaronder de Caravan Kïmchipannenkoek, buikspek, eendeneieren en gochujangketchup, St. John Slakken, varkenspoot, worst en kikkererwten, zwaardvisspiesjes met dipsaus met de verse vis van vismarkt Billingsgate, Chinatown's kip met vijfkruidenpoeder en paksoi en The Slow Bread Company Cobb clubsandwich.

Het boek eindigt met een overzicht van de Foodevenementen binnen Londen en een uitgebreid register. Van iedere culinaire vondst worden foto's getoond, een stukje historie beschreven en praktische informatie gegeven, zoals adresgegevens, openingstijden en bereikbaarheid. Een aantal van deze adressen geven ook nog een van hun recepten prijs, zodat je ook thuis al het heerlijks wat Londen te bieden heeft, kan maken.

Het eerste recept uit Heerlijk Londen dat ik maakte, waren de o zo traditionele scones. Makkelijk om te maken en heerlijk voor bij een traditionele high-tea of gewoon bij de koffie of thee. De rozijnen maken deze scones net wat meer bijzonder en de karnemelk maakt het geheel net wat frisser. Uiteraard serveerde ik cream en jam bij de scones, want dit maakt het toch wel echt af. Prima recept en precies zoals het hoort te zijn.

Het tweede recept uit Heerlijk Londen dat ik kookte, was de Shepherd's pie. Traditioneel gezien wordt hierbij een combinatie van mager rundgehakt en mager lamsgehakt gebruikt. Helaas verkocht de slager in de stad geen lamsgehakt, dus moest ik deze klassieker maken met uitsluitend mager rundgehakt. Tijdens het koken rook het huis heerlijk. Eindresultaat was oké, maar niet geweldig. De geur schepte hoge verwachtingen maar de smaak kon deze verwachting niet waarmaken.

Cara Frost-Sharratt boek Heerlijk Londen is een soort culinaire gids. Het boek kent slechts vijftig recepten. Een aantal recepten hiervan zijn zeer toegankelijk maar een aantal zijn ook niet of slechts voor een zeer beperkt publiek toegankelijk door het gebruik van orgaanvlees. Een ander punt van kritiek vind ik dat de recepten niet voorzien zijn van bereidingstijd. Dit boek is een leuke restaurantgids voor een bezoekje Londen maar als kookboek minder geschikt.

Heerlijk Londen

1  2  3  4  5

Met Heerlijk Londen heb je dé culinaire gids in handen om de lekkerste, leukste en beste adressen van Londen te ontdekken. Waar je ook bent in de stad: in het bekende Soho en Greenwich of de creatieve enclave Shoreditch.
    Met de tips van de Londense Cara Frost-Sharratt ontdek je de beste adressen: van pubfood tot een bezoek aan The Modern Pantry; van foodmarkten als Borough en Billingsgate tot en met het hippe Street Feast, waar je in festivalsfeer tot diep in de nacht culinair kan genieten bij de vele pop-up restaurants en cocktailbars.
    Heerlijk Londen gidst je dwars door de stad: van het beste in de City tot en met piekfijne adressen van lokale producenten als The Slow Bread Company. Waar eet je de lekkerste Eggs Benedict en op welke markt eet je de lekkerste Jamaicaanse pasteitjes? Bovendien geeft Heerlijk Londen 50 beste recepten weg van St. John, The Ivy en vele andere klassiekers en nieuwkomers in de Londense foodscene.