Recensie: Delicious. Altijd feest RECENSIE

Recensie: Delicious. Altijd feest

Delicious. Altijd feest is een boek vol heerlijke gerechten voor iedere gelegenheid. Delicious is bekend van de maandelijkse tijdschriften, maar heeft daarnaast een eigen kookboekenserie waartoe ook Delicious. Altijd feest behoort. Of je nu op zoek bent naar een gerecht voor een tuinfeest, een paaslunch of een verjaardagsfeest; met 120 recepten staat er in Delicious. Altijd feest voor ieder feestje wel wat!

Het boek is verdeeld in negen hoofdstukken, waarbij ieder hoofdstuk een andere gelegenheid belicht. Zo komen er diverse feestdagen aan bod en staan er tips en recepten in voor bijvoorbeeld een brunch, strandfeest of een etentje in de buitenlucht. Van zoete taartjes tot frisse salades en van kaasfondue tot sprankelende cocktails; het boek biedt voor ieder wat wils. Ieder hoofdstuk begint met een overzicht van de recepten en een stukje tekst passend bij de gelegenheid. De recepten worden op overzichtelijke wijze gepresenteerd en zijn voorzien van mooie en kleurrijke foto's. De ingrediënten en de werkwijze worden duidelijk uitgelegd en het recept is goed te volgen. Wat erg leuk is, is de afsluiting van een hoofdstuk. Aan het einde van ieder thema staat een kleurenpalet voor het dekken van de tafel. Zo heeft iedere gelegenheid zijn eigen kleuren voor bijvoorbeeld servetten of een tafelloper.

Delicious. Altijd feest is groter dan de meeste kookboeken en is daardoor wat minder handzaam in de keuken. Dit mag de pret echter niet drukken want er staan ontzettend lekkere gerechten in die de moeite waard zijn om te uit te proberen.

Ik heb gekozen voor een broodje met ei en spekrelish als brunch en een variant op de overheerlijke Griekse Tzatziki: wortel-oreganotzatziki.

Broodje met ei en spekrelish

De combinatie van ingrediënten in dit gerecht is echt verrukkelijk. Je combineert het spek met onder andere tomatenpuree, ahornsiroop en worcestersaus, waardoor er een perfecte smaak ontstaat. Een heerlijke combinatie tussen zoet en hartig. Om de smaak nog wat beter naar voren te laten komen  en omdat er anders te weinig vocht was om het 15 minuten te laten inkoken, heb ik wat extra worcestersaus, paprikapoeder en een beetje extra siroop toegevoegd.

Wortel-oreganotzatziki

Ik ben een enorme fan van de traditionele Griekse tzatziki met komkommer en Griekse yoghurt en was dus erg benieuwd naar deze variant. Hierbij wordt gebruik gemaakt van Labneh, uitgelekte yoghurt. De combinatie met bieslook, oregano en wortel zorgt voor een frisse smaak en de knoflook geeft het scherpe randje aan de saus. Ik heb een extra teentje toegevoegd om de tzatziki iets sterker te maken. Deze variant is heerlijk om op een zomerse dag buiten te serveren, maar mag wat mij betreft iedere avond op tafel staan.

Delicious. Altijd feest is een boek vol lekkernijen voor ieder moment. Voor zowel de beginnende als de gevorderde kok staan er uitdagende en afwisselende recepten in. Ook bakliefhebbers kunnen hun hart ophalen aan de vele zoetigheden in dit boek. Een prettig boek vol inspiratie voor iedere dag.

Recensie: Delicious. Altijd feest

Delicious. altijd feest

1  2  3  4  5

Of je nu een tuinfeest, een brunch of een picknick op het strand geeft, je hebt altijd feestrecepten nodig. Een speciale gelegenheid - kroonjaar, diploma, trouwdag - vraagt om een speciale cheesecake, voor de paaslunch bak je een geweldige courgette-taart en als je een bijzonder buitenmenu wilt, maak je reuzengarnalen met pittige aioli.

De recepten in dit boek zijn heel divers. Van uitdagend (bakliefhebbers komen zeker aan hun trekken!) tot eenvoudig. Veel feestsalades en traditionele Italiaanse familiegerechten zijn redelijk snel en makkelijk te bereiden. Het delicious.foodteam Australië heeft de allerlekkerste menu's voor je samengesteld voor allerlei gelegenheden.

Let's party.