Recensie: Broer van God RECENSIE

Recensie: Broer van God - Ivan Wolffers

In Broer Van God wordt het levensverhaal van Berend Doornenbos verteld. Deze wat oudere man komt na het overlijden van zijn vrouw in de praktijk van psychiater Thijs Boons. Thijs was een oud-leerling van Berend en dit brengt natuurlijk herinneringen naar boven bij Thijs. Hij studeerde eigenlijk voor arts, maar koos toch voor de psychiatrie. De dementerende Berend krijgt daarom een speciale behandeling van Thijs: hij bezoekt Berend in zijn thuissituatie om zijn verleden te bespreken.

Het verhaal is bijzonder opgebouwd: Berend krijgt vijf lange hoofdstukken om te vertellen over zijn leven. De momenten zijn speciaal gekozen: ze laten allemaal een kantelpunt in het leven van Berend zien. Na elk hoofdstuk is er een stuk geschreven vanuit een personage dichtbij Berend en vanuit het heden. Hierdoor zie je als lezer Berend steeds verder dementeren, maar krijg je ook een beter beeld van Berend. De stukken vanuit Berend en vanuit de andere perspectieven sluiten mooi op elkaar aan, zodat het eigenlijk de cirkel rond maakt. Ook is er ruimte voor tegenstrijdigheden en alternatieve waarheden, waardoor de lezer bijna een therapeutische visie op Berend kan aannemen.

Ivan Wolffers heeft met zijn boek Broer van God een realistisch verhaal geschreven over een man die zich beter ziet dan een ander, terwijl hij steeds verder afdwaalt. Het belangrijkste thema in dit boek is en blijft de liefde die Berend voor zijn vrouw Marga heeft, buiten zijn hoge dunk van zichzelf. In het huwelijk met Marga heeft hij zich niet goed gedragen, hij had het gevoel dat hij hoger dan de rest was (een soort broer van God?), maar zijn liefde voor Marga was nooit gelogen. Misschien is Berend niet de meest leuke of lieve man op de wereld, maar toch is de lezer geïntrigeerd door zijn persoonlijkheid en blijft de nieuwsgierigheid voor het verdere loop van het verhaal bestaan.

Buiten deze roman-achtige setting heeft Broer van God vele wetenschappelijke en medische kenmerken. Thema’s als abortus, de machtspositie van de farmacie, verschillende hormoonbehandelingen voor vrouwen… Van alles komt aan bod. Dit kan wat lastig te lezen zijn, het verhaal verliest zijn vaart op dit soort stukken. Het lijkt of Ivan Wolffers iets te graag wil benoemen wat hij weet over deze onderwerpen. Daarbij komt wel dat deze onderwerpen van belang zijn om de rest van het verhaal body te geven, dus erg overbodig zijn ze niet. Het had alleen misschien wat vriendelijker uitgewerkt kunnen worden, waardoor het beter in de roman had gepast.

Broer van God is een bijzondere roman, gekruist met wetenschaps- en medicatie-informatie, over een dementerende man die niet per definitie een hele sympathieke man is, maar wel iemand met karakter. Het boek houdt de aandacht vast op de stukken over het leven van Berend, zakt wat in bij het informatieve karakter van het verhaal, maar leest goed weg. Ivan Wolffers heeft een gedenkwaardige roman geschreven die misschien niet iedereen goed in de smaak zal vallen, maar hier goed werd ontvangen.

Recensie: Broer van God - Ivan Wolffers

Broer van God

1  2  3  4  5

Drie medische studenten belanden, halverwege de jaren zestig, bij een bezoek aan Parijs samen in een bed. Berend van Doornenbos zal zich ontwikkelen tot een invloedrijk gynaecoloog. Marga de Penasse, voorvechter van meer seksuele rechten voor vrouwen, wordt zijn echtgenote. Hun vriend Kasper de Vos gaat bij zijn vader, eigenaar van een farmaceutisch bedrijf, werken. Van Doornenbos koestert hoogmoedige medische idealen, maar gaandeweg – en zonder het zelf in de gaten te hebben – ontdoet hij zich van zijn principes. Aan één ding houdt hij tot aan het eind van zijn ontspoorde leven loyaal vast: zijn grote liefde.