Recensie: Dans van de goden RECENSIE

Recensie: Dans van de goden - Nora Roberts

Dans van de goden is het tweede deel in de Cirkel-trilogie. In het eerste deel, De cirkel van zes, laat Nora Roberts de cirkel van zes samen komen en bereiden ze zich voor op het grote gevecht met Lilith. In Dans van de goden gaat de cirkel van zes verder met deze voorbereiding. Tijdens deze voorbereiding weten ze in de ondergrondse grotten bij Lilith door te dringen om daar enkele gevangenen te redden.

De zes krijgen van de godin Morrigan te horen dat de beslissende strijd zal plaatsvinden in Geall. Het land waar Moira, de geleerde, en Larkin, de gedaantewisselaar, vandaan komen. Het land waar draken bestaan. Om er te komen moet het zestal door de Dans van de goden, een plek die op Stonehenge lijkt.

In Geall wordt het zestal warm onthaald.Terwijl de cirkel van zes de bevolking probeert voor te bereiden op de aankomende strijd met Lilith, wordt de band tussen Larkin en Blair steeds inniger en sterker. De vraag is of deze liefde wel een toekomst heeft? Is zij sterk genoeg om werelden te overbruggen? Of zal het door Lilith en haar onderdanen gedoemd zijn te mislukken? Nora Roberts beantwoordt deze vragen in het superspannende tweede deel uit de Cirkel-trilogie.

Het tweede deel in deze trilogie is lastig te volgen als je het eerste deel niet hebt gelezen. Dit is dus zeker aan te raden, want het is zonde als je met vraagtekens blijft zitten. Ik begon gelijk na De cirkel van zes in De dans van de goden. Vanaf de eerste bladzijde heeft Nora Roberts je aandacht. Het boek zit vol spanning, fantasie en liefde, zoals alleen Roberts dat kan. Het is een heerlijk boek om bij weg te dromen. Het liefst lees je hem in een keer uit. Waar fantasie en magie over het algemeen niet mijn voorkeur hebben, heeft Roberts deze thematiek heel knap verwerkt in deze roman. Met de treffende dialogen heb je het idee deel uit te maken van het verhaal. “Hij zag waar de aarde verschroeid en vertrapt was. Hij zag zijn eigen hoefafdrukken die waren achtergebleven in de doorweekte aarde toen hij in gedaante van een paard over het slagveld had gegaloppeerd. En hij zag de vrouw die hem had bereden terwijl ze met vlammend zwaard dood en verderf om zich heen zaaide.”

In Dans van de goden heeft Nora Roberts mij nog meer geboeid dan in het eerste deel.  Ze bouwt de spanning meesterlijk op. Ook heeft deel twee van deze trilogie meer diepgang dan het eerste deel. Je leert de personages nog beter kennen. Op afstand word je als lezer één van hen, je beleeft het verhaal met hen mee. Een enkele keer was een gebeurtenis wat voorspelbaar, bijvoorbeeld als het om de liefde tussen Blair en Larkin gaat. Maar dan weet Nora Roberts de verhaallijn toch weer een verrassende wending te geven. Het voorspelbare is er dan af en het wordt weer heerlijk spannend.

Het verhaal van Dans van de goden is harder en donkerder dan het eerste deel. Er vloeit meer bloed, de gevechten zijn heviger. Daarnaast komen er meer fantasie-achtige taferelen in voor, zoals draken. Vooraf had ik niet verwacht dit te zullen zeggen: ik kijk uit naar deel 3. Ik ben benieuwd hoe de strijd tussen de cirkel van zes en Lilith afloopt. En daarmee heeft Nora Roberts dus een goed deel 2 neergezet.

Cirkel 2 - Dans van de goden

1  2  3  4  5

Het tweede deel in de Cirkel-trilogie - boordevol liefde, avontuur en magie

Blair is het gewend om alleen te zijn; ze is een demonenjager in een wereld die niet gelooft in het bovennatuurlijke. Nu ze deel uitmaakt van Morrigans cirkel van zes, leert ze met moeite om de anderen te vertrouwen. Daarbij voelt ze zich vooral aangetrokken tot Larkin, een man die meerdere gedaanten kan aannemen. Als mens is hij bijzonder geslaagd: charmant, speels en knap op een ongepolijste manier.

De cirkel heeft twee maanden de tijd om zich voor te bereiden op een confrontatie met Lilith en haar leger. Wanneer ze op zoek gaan naar versterking, komt Blair voor de keuze te staan: weerstaat ze de overweldigende aantrekkingskracht tussen haar en Larkin, of zet ze alles op het spel voor een onmogelijke liefde...