Recensie: Ontwakende Goden RECENSIE

Recensie: Ontwakende Goden – Sylvain Neuvel

Met de vooruitstrevende technologie kunnen wij steeds meer. Vernieuwde technieken zorgen ervoor dat we meer en meer onderzoek kunnen doen naar buitenaards leven. Nog steeds spreekt het idee van leven buiten onze blauwe planeet tot de verbeelding. Vele films en series stippen dit thema aan en fantaseren dan over de mogelijke gestalten die dit leven weleens aan zouden kunnen nemen. Sylvain Neuvel voegde met Slapende Reuzen een geheel nieuwe en unieke stem toe aan dit genre. Hij wist in dit boek op een unieke en toegankelijke manier een uiterst realistisch beeld te scheppen over dit onderwerp. Met zijn nieuwe boek en tevens het vervolg, Ontwakende Goden, pakt hij zijn unieke en beeldende schrijfstijl moeiteloos op.

'Als kind deed Rose Franklin een verbijsterende ontdekking: een metalen hand, die diep in de aarde begraven was. Daarna stond haar leven in het teken van dit mysterie en de zoektocht naar het antwoord op de vraag: waarom lagen er overal ter wereld reusachtige metalen lichaamsdelen?

Jaren van onderzoek hebben intrigerende antwoorden opgeleverd, maar evenzoveel verwarrende vragen. Het antwoord lijkt dichterbij dan ooit als een tweede robot - veel groter dan de eerste - zich uit het niets manifesteert, midden in de binnenstad van Londen.

De mensheid zit aan de buis gekluisterd en volgt alle ontwikkelingen live. Zou dit dan het eerste contact zijn met buitenaards leven? Is dit het moment waar de mensheid meer te weten komt over de oorsprong van het universum? Als deze met een bliksemaanval zijn ware gezicht toont, breekt wereldwijd paniek uit.'

Stel je eens voor, we worden aangevallen door leven dat niet op onze aarde ontstaan is. Ook dreigen wij als mensen ons nogal eens superieur te voelen omdat we denken dat we zoveel weten. Sylvain Neuvel gaat in zijn nieuwste boek Ontwakende Goden hier verder op in en laat de lezer zien wat er gebeurt als wij aangevallen worden door iets wat volslagen onbekend voor ons is. Hij heeft daarbij een bijna filosofische vertelwijze die je aan het denken zet. De dialogen tussen de verschillende personages en de soms bijzondere vergelijkingen en verhalen die ze elkaar vertellen. Veel bekende personages passeren de revue en je leert ze vooral kennen via dialogen en bestanden. Denk hierbij aan Kara Rose en natuurlijk de geheimzinnige man. Sylvain Neuvel houdt hierbij vast aan zijn schrijfstijl uit het eerste boek, waardoor je het verhaal leest door middel van dialogen, bestanden, audiodagboeken en interviews.

Je zou het in eerste instantie niet verwachten, maar door deze wijze van vertellen, kom je als lezer ontzettend veel te weten over de personages en hun onderlinge verhoudingen. Het zet je als lezer ook actief aan het werk door de verschillende documenten, bestanden en dialogen met elkaar te verbinden tot een geheel. Ontwakende goden doet heel realistisch aan door bijvoorbeeld de reactie van iedereen op de verschenen robots. Dit levert vooral veel gevoel van herkenning op. De omschreven angst voor het onbekende en de drang tot overleven dragen hier nog extra aan bij. Wel worden bepaalde stukken met een flinke dosis sarcasme beschreven, wat bij de lezer een glimlach op het gezicht weet te toveren. Tot aan het einde van het boek zit je als het ware op het puntje van je stoel.

Ontwakende Goden is net als zijn voorgaande een heerlijke mix van mysterie, sciencefiction, spanning en drama met een vleugje humor. Ook hier geeft de unieke vertelwijze van Sylvain Neuvel de lezer een bijzonder beeld van het verhaal dat hij wilt vertellen. De personages zijn bijzonder en het einde van het boek is bevredigend, maar vraagt ergens wel om meer. Deze duologie mag je als lezer eigenlijk niet missen!

Ontwakende goden

1  2  3  4  5

Als kind deed Rose Franklin een verbijsterende ontdekking: een metalen hand, die diep in de aarde begraven was. Daarna stond haar hele leven in het teken van dit mysterie en de zoektocht naar het antwoord op de vraag: waarom lagen er overal ter wereld reusachtige metalen lichaamsdelen? Jaren van onderzoek hebben intrigerende antwoorden opgeleverd maar evenzoveel verwarrende vragen. Het antwoord lijkt dichterbij dan ooit als een tweede robot – veel groter dan de eerste – zich uit het niets manifesteert, midden in de binnenstad van Londen.