Recensie: Een onzeker licht RECENSIE

Recensie: Een onzeker licht - Alexandra Bracken

Een onzeker licht is het derde en laatste deel van The darkest minds-trilogie van Alexandra Bracken. Maar is dit laatste deel ook een waardig slot voor deze tot nu toe geweldige serie?

Na de gebeurtenissen in het tweede deel reizen Ruby en de overgebleven kinderen die de aanval van de regering hebben overleefd, naar het noorden om zich te hergroeperen in een nieuwe uitvalsbasis. Ook Clancy Gray reist mee als hun gevangene. Ruby heeft de zorg voor hem in handen en moet ervoor zorgen dat hij de anderen niet kan beïnvloeden. Daarnaast ziet Ruby het als haar missie om de kinderen die nog in de kampen gevangen zitten te bevrijden. Zij heeft meer dan een jaar geleden weten te ontsnappen uit een van de kampen. Nu is het aan haar de taak om de andere kinderen te bevrijden. Maar dit is niet zonder gevaren en concurrerende idealen zorgen ervoor dat er conflicten binnen de groep PSI kinderen ontstaat. Zal het Ruby lukken om de kinderen te bevrijden uit de kampen?

Een onzeker licht gaat verder op de gebeurtenissen die aan het eind van het tweede boek zijn gebeurd. Er wordt in dit derde deel zeker terugverwezen naar de eerdere delen en de eerdere gebeurtenissen, maar de schrijfster doet dit zonder alles opnieuw te benoemen. Hierdoor vermijdt de schrijfster dat ze in herhaling valt en het verhaal verloopt dan ook meteen vanaf de allereerste pagina heel vlot. Er zit continue een heerlijke vaart in het verhaal, nergens wordt het langdradig en als lezer merk je dat er wordt toegeleefd naar een groots climaxmoment. Hierdoor vlieg je door het boek heen en kan je het boek amper wegleggen.

Na de hartverscheurende gebeurtenissen in het tweede deel lijdt Ruby aan PTSD. Dit wordt ontzettend goed omschreven in het boek. Je merkt aan alles dat Ruby de schuld op zich neemt van de doden die zijn gevallen tijdens de aanslag op het hoofdkwartier door de regering. Door deze gebeurtenissen snap je als lezer ook de soms ietwat twijfelachtige beslissingen die Ruby maakt, ze wil immers iedereen proberen te redden zelfs als dat ten koste gaat van haarzelf. Je leeft met Ruby mee, en de verliezen die zij heeft geleden voel je als lezer zelf ook. Het liefst zou je Ruby tegen al het kwaad willen beschermen.

Ook in Een onzeker licht hebben de vrienden die Ruby gedurende de boeken heeft gemaakt weer een prominente rol. In de eerdere twee delen zijn alle karakters al goed uitgediept waardoor deze in Een onzeker licht niet nog een keer geïntroduceerd hoeven te worden. We kennen de karakters allemaal al zo goed en als lezer voel je je met elk karakter verbonden. Allemaal weten ze je op de een of andere manier te raken, zelfs snap je de beweegredenen van de 'slechte' Clancy. Je snapt waar zijn beslissingen vandaan komen. Ondanks dat je misschien niet altijd met hem mee zult leven, waarschijnlijk zal je eerder een soort woede jegens hem voelen, toch raakt dat karakter je, al is het maar door je woede. Dit is bijzonder knap gedaan door de schrijfster. Met alle karakters lach je mee als zij lachen, huil je mee als zij huilen en bovenal hoop je dat iedereen een gelukkig eind krijgt. De karakters voelen zo levensecht aan, je hebt het idee dat je ze zo goed kent dat het aan het eind van het boek bijna voelt alsof je een paar goede vrienden bent verloren doordat je niet meer elke dag hun avonturen met hun mee kan lezen en beleven.

Aan het eind van Een onzeker licht kan het bijna niet anders dan dat je er een zogeheten 'bookhangover' aan over hebt gehouden. Zelfs uren nadat je het boek hebt uitgelezen zal het verhaal en de geweldige karakters nog door je hoofd spoken. Ik kan niet anders dan zeggen dat Een onzeker licht van Alexandra Bracken een geweldige afsluiter is van een geweldige serie.

The Darkest Minds-trilogie 3 - Een onzeker licht

1  2  3  4  5

Ruby kan niet terugkijken. Gebroken door een ondraaglijk verlies hergroeperen zij en de kinderen die de aanval van de regering hebben overleefd zich in het noorden. Onder hen is een gevangene: Clancy Gray. Alleen Ruby heeft macht over hem en slechts een kleine fout kan ertoe leiden dat Clancy een ravage in hun hoofden aanricht.