Recensie: De blauwe planeet 2 RECENSIE

Recensie: De blauwe planeet 2 - James Honeyborne en Mark Brownlow​

Het boek De blauwe planeet 2, geschreven door James Honeyborne en Mark Brownlow, is geschreven naar aanleiding van de gelijknamige BBC tv-serie. In dit boek worden de geheimen van de diepzee ontrafeld die vergezeld gaan met prachtige afbeeldingen. Het boek bestaat uit de volgende hoofdstukken: éen oceaan, getijdenzone, koraalrif, groene zee, het weidse blauw, de diepte en onze oceaan. Daarnaast is er ook nog een voorwoord van de legendarische sir David Attenborough

Zoals te zien in de hoofdstuktitels hierboven zal je met dit boek afreizen naar vrijwel alle plekken in de diepzee. Hier kom je dan ook veel verschillende soorten mariene dieren tegen, van vissen tot koraal tot dolfijnen, alles zal een keer langskomen in dit prachtige boek. Samen met de documentaire makers zal je de geheimen van de diep zee ontrafelen.

Wat De blauwe planeet 2 erg bijzonder maakt zijn de oogstrelende foto's die in dit boek verwerkt zijn. Vele ervan zullen je de adem benemen. Maar naast het feit dat de foto's prachtig zijn, dienen ze ook nog een doel. De foto's staan namelijk in dienst van het verhaal dat verteld wordt. Een van de verhalen die verteld wordt gaat over de vis Caranx Ignobilis. Met deze grote vis is iets bijzonders aan de hand, de vogels jagen namelijk niet op hem, maar de vissen jagen op de vogels. Er is maar weinig bekend over dit fenomeen en het was dan ook lastig voor de filmmakers om dit fenomeen vast te kunnen leggen. Maar het is ze gelukt! Op de afbeelding naast de tekst is niet alleen de desbetreffende vis te zien, maar je ziet ook twee afbeeldingen waar een van die vissen uit het water springt om een vogel te pakken te krijgen. Als lezer heb je dan echt een visueel beeld van hoe deze vissen te werk gaan en de afbeeldingen zorgen voor een  mooie toevoeging aan het verhaal.

Daarnaast is het verhaal heel prettig geschreven. Er wordt weinig gebruik gemaakt van vakjargon, op de namen van de verschillende diersoorten na, waardoor het verhaal goed te begrijpen is voor de lezer zonder dat het kinderachtig overkomt. Deze schrijfstijl zorgt ervoor dat dit boek, die met zijn 312 pagina's erg omvangrijk is, heel makkelijk weg te lezen is. Daarnaast worden ook de persoonlijke ervaringen van de filmcrew in de verhalen verwerkt waardoor het, naast de bijzondere feiten en natuurverschijnselen, ook nog een persoonlijk tintje krijgt.

Dit boek is een must-have voor alle natuur-en zeeliefhebbers. De prachtige afbeeldingen en het duidelijke verhaal zorgen voor een heerlijke leeservaring. De blauwe planeet 2 krijgt van mij 4 hartjes.

Recensie: De blauwe planeet 2 - James Honeyborne en Mark Brownlow

De blauwe planeet II

1  2  3  4  5

Dit boek, met unieke foto's van topkwaliteit, laat je een kijkje nemen in de verborgen diepten van alle oceanen. De wetenschap heeft na het grote succes van de documentatieserie The Blue Planet van 2001 niet stilgestaan en Blue Planet II is de opvolger. De BBC maakte met ultra-hd-technieken opnames onder de zeespiegel en er werd zelfs gebruikgemaakt van camera's op de rug van orka's. De fascinerende beelden van deze serie laten onbekende werelden met bijzondere dieren en planten zien. Ga mee op deze wetenschappelijk gefundeerde ontdekkingstocht. Met een voorwoord van Sir David Attenborough, die ook de tv-serie presenteert.