Recensie: Op de rand van het niets RECENSIE

Recensie: Op de rand van het niets - Corinne Duyvis

Het is Amsterdam in 2035. Een vernietigende komeet komt recht op de aarde af. De zestienjarige Denise wil zo snel mogelijk met haar moeder vertrekken naar één van de schuilkelders. De gelukkigen zijn al aan boord van de generatieschepen die vertrokken zijn van de aarde. Zij zweven in de ruimte om de aarde of zijn op weg naar de tweelingplaneten om een nieuw bestaan op te bouwen. Op weg naar de schuilkelder doet Denise een bijzondere ontdekking; een generatieschip op Schiphol is nog niet vertrokken. Wanhopig probeert ze een plekje op het schip te bemachtigen, maar de toelatingseisen zijn streng. Iedereen die een plek heeft op een generatieschip moet zichzelf nuttig kunnen maken en een steentje kunnen bijdragen. Voor de autistische Denise is dat extra lastig. Zal het lukken om een plaats te veroveren of zal ze moeten overleven op de verwoeste aarde?

De hoofdpersoon in het verhaal heet Denise en ze heeft autisme. De schrijfster heeft zelf ook autisme, waardoor ze op een realistische manier kan laten zien wat voor invloed autisme heeft op een persoon. In het nawoord vertelt de schrijfster dat iedereen autisme op een andere manier ervaart, soms positief, soms negatief en vaak een chaotische, tegenstrijdige combinatie van beide. Denises ervaring is slechts een van de vele. Corinne Duyvis heeft een bijzonder boek geschreven over een stoornis die door veel mensen niet goed begrepen wordt.

Op de rand van het niets is een verfrissende sciencefiction Young Adult. Het is duidelijk dat schrijfster Corinne Duyvis veel waarde hecht aan diversiteit van haar personages. Naast autisme komen ook thema's als verslaving en LGBT naar voren. De personages hebben een rijke geschiedenis, waardoor hun daden beter te begrijpen zijn. Voor Amsterdammers is het boek zeker een aanrader, omdat het verhaal zich daar afspeelt. Veel plekken in de stad worden genoemd of bezocht door Denise.

Toch blijven er vragen ontbeantwoord. Hoe gaat het met de andere mensen op de wereld? Wat is er gebeurd tussen nu en 2035? De schrijfster had nog meer kunnen halen uit de nieuwe wereld die ze gecreëerd heeft. Door de cover van het boek lijkt het alsof het verhaal zich afspeelt in de ruimte, maar dit is niet zo. De lezer komt er niet achter hoe het leven in de ruimte er daadwerkelijk uitziet. Als de schrijfster over het leven in de ruimte had geschreven, was dit een kans geweest voor de lezer om zijn fantasie te prikkelen.

Op de rand van het niets is een spannend verhaal over keuzes maken, een stervende aarde en veelkleurige personages. Denise zal alles op alles moeten zetten om een plek te bemachtigen op het schip, wat misschien wel haar enige kans is om in deze wereld te kunnen overleven, maar wie is het waard om te overleven?

Op de rand van het niets

1  2  3  4  5

Amsterdam, 2035

Terwijl een vernietigende komeet recht op de aarde afsnelt, wacht de zestienjarige Denise gespannen op het moment van de inslag. De gelukkigen zijn al vertrokken in ruimteschepen, op weg naar een nieuwe bestemming, maar vele andere families - inclusief die van Denise - hebben alleen recht op een plaats in een tijdelijke schuilkelder, waarna ze weer terug moeten keren naar de verwoeste oppervlakte.

Dan komt ze erachter dat op Schiphol een laatste ruimteschip staat dat nog niet vertrokken is. Wanhopig probeert ze een plekje op het schip te bemachtigen, maar de toelatingseisen zijn streng: iedere passagier moet zichzelf nuttig maken en een steentje bijdragen.

Voor Denise, die autistisch is, is dat extra moeilijk. Zal het haar lukken een plaats te veroveren of moet ze achterblijven op de straks onleefbare aarde?