Recensie: Steeds leuker RECENSIE

Recensie: Steeds leuker - Jelle Hermus

Je leven steeds leuker maken, met steeds minder moeite. Dat is waar Steeds leuker om draait. Want eindeloos ploeteren is prima, maar op de bank zitten met een goed boek, een kop thee en een glimlach op je snoet is ook fijn. In dit boek presenteert Jelle Hermus de korte route naar een leuker leven. Hij laat zien hoe je - door het zetten van de juiste kleine stappen - je leven snel in een opwaartse spiraal kunt brengen. Jelle laat zien hoe je je leven leuker en leuker maakt, en tegelijkertijd je omgeving kunt verrijken. Met een liefdevolle aanpak en de nodige humor. Want alles wordt makkelijker als we het leven niet zo serieus nemen.

En die humor wordt ook gebruikt in het boek, want wie denkt dat, Steeds leuker een saai en serieus zelfhulpboek is, heeft het mis. Jelle Hermus gebruikt veel humor, grappige metaforen en een beetje sarcasme om de boodschap van zijn boek over te brengen. En dat helpt, want naast dat de schrijfstijl erg fijn is, kom je er hierdoor een stuk makkelijker doorheen en blijft het interessant om te lezen.

Steeds leuker is verdeeld in vier delen. Het eerste deel noemt Jelle 'de broednestmethode'. Daar is het de bedoeling dat de lezer zich gaat focussen op welke doelen hij of zij belangrijk vindt en hoe je deze doelen het best kunt behalen. Het tweede deel, vrijheid, gaat over dingen kunnen loslaten en alleen ruimte te creëren voor het positieve. Deel drie, blijheid, spreekt eigenlijk al voor zich. Hier worden tips gegeven over hoe je blijer kunt worden. Het laatste deel, betekenis, staat in het teken van de betekenis van jouw leven. Hoe haal je nu echt alles uit het leven en waaraan merk je dat je dit doet? Er wordt uitgelegd hoe je je hart kunt volgen en wat de invloed hiervan is op de verbetering van het leven. In deze vier delen worden allerlei onderwerpen besproken: hoe ontspan je, behoud je een gezonde levensstijl en hoe haal je voldoening uit je leven.

Duidelijk is dat het doel van Jelle was om te inspireren met dit boek, en dat is hem zeker gelukt. Zijn luchtige manier van vertellen laat het lijken of alles zo simpel is. Ook is het geen 'zweverig' boek, maar is alles recht voor zijn raap. Alle tips die Jelle geeft kunnen meteen in je eigen leven worden toegepast. Het bijzondere aan Steeds leuker is dat de situaties die worden omschreven heel herkenbaar zijn en het eigenlijk dingen zijn die je stiekem allang weet, maar op de een of andere manier maar niet verandert.

Dankzij de speelse wijze waarop Steeds leuker is geschreven is het een zelfhulpboek dat zeker aan te raden is voor de liefhebbers hiervan. De boodschap die Jelle Hermus wil overbrengen komt ondanks de vele metaforen en humoristische verwijzingen alsnog luid en duidelijk aan.

Recensie: Steeds leuker - Jelle Hermus

Steeds leuker

1  2  3  4  5

Je leven steeds leuker maken, met steeds minder moeite. Dat is waar 'Steeds leuker' om draait. Want eindeloos ploeteren is prima, maar op de bank zitten met een goed boek, een kop thee en een glimlach op je snoet is ook fijn.