Recensie: Ellebogen RECENSIE

Recensie: Ellebogen - Fatma Aydemir

Hazal Akgündüz is een zeventienjarig meisje dat in het hedendaagse Berlijn woont. Haar traditionele familie verlangt nog steeds naar het gouden Turkije en Hazal voelt zich ook meer en meer aangetrokken tot de grootstad Istanbul. Online heeft ze Mehmet leren kennen (die in Istanbul woont), een Turk die uitgewezen is omwille van misdaden die hij gepleegd heeft in Duitsland.

Als Hazal niet met Mehmet aan het chatten is, spijbelt ze om stiekem te gaan feesten of drugs te gebruiken bij een vriend. Hazal weet niet wat ze wil in de toekomst en probeert alles zo veel mogelijk te vergeten. Als ze met haar vriendinnen haar 18e verjaardag gaat vieren, duwt ze per ongeluk in dronken toestand een student onder een metro. Ze besluit na dit ongeluk te vluchten naar het beloofde land...

Fatma Aydemir weet met haar vlotte (maar scherpe) pen direct het publiek mee te trekken in haar boek Ellebogen. Er worden veel personages geïntroduceerd in het begin, maar desondanks voel je een sterke drang om dit verhaal verder te lezen. Hazal, het hoofdpersonage, heeft een heel interessante persoonlijkheid en die gelaagdheid zorgt ervoor dat je haar beter wil leren kennen (daar zorgt Fatma Aydemir mondjesmaat voor).

Ellebogen biedt een fijne kijk in de Turks-Duitse cultuur. Die cultuur is heel belangrijk in het boek, net zoals de actualiteit. Migratie is een actueel thema, dat een van de hoofdthema's van het boek vormt, en ook het huidige Turkse en Duitse politieke klimaat krijgt een prominente plaats in het boek. Het fijne is dat je deze thematiek door de ogen van Hazal meemaakt, dus door de ogen van een migrant zelf. Dit is een interessant standpunt, zowel voor mensen die de politiek en actualiteit volgen, als voor mensen die hier veel minder achtergrond in hebben.

Hoewel het verhaal vlot geschreven wordt, krijg je gaandeweg tegelijkertijd het gevoel dat het verhaal maar heel traag op gang komt. De achterflap verraadt al een groot deel van het plot, waarbij je het gevoel kan hebben dat je op je honger blijft zitten. Dit gevoel zullen vooral de lezers hebben die het verhaal belangrijker vinden dan stijl en de diepgang. Toch is het misschien beter om de achterflap niet te lezen als je je wil wagen aan dit boek (al zal dat bij het lezen van deze recensie al te laat zijn!)

Dat gevoel van onvoldaanheid verdwijnt ook weer bij het verder lezen, als je in het deel van het boek terechtkomt dat nog niet op de achterflap beschreven werd. Op dat moment krijg je rauwe emoties voorgeschoteld in een verrassende omgeving, een ideale combinatie. Laat je dus zeker niet afschrikken mocht je in een leesdip raken!

Ellebogen van Fatma Aydemir is een verrassende roman die ons een ander perspectief gunt in een actueel debat. De personages zijn zeer goed uitgewerkt en zorgen zo voor een verbluffend verhaal dat gekenmerkt wordt door een vlotte, humoristische stijl met diepgang.

Recensie: Ellebogen - Fatma Aydemir

Ellebogen

1  2  3  4  5

Ze is zeventien. Ze is in Berlijn geboren. Ze heet Hazal Akgündüz. Eigenlijk had ze een doodnormale volwassene kunnen worden. Alleen voelden haar Turkse ouders zich nooit helemaal thuis in Europa. En heeft Hazal in haar zoektocht naar identiteit fatale fouten begaan. Eerst is het slechts een gestolen lippenstift. Daarna bruut geweld. Als de politie haar achterna zit, vlucht Hazal naar Istanboel, waar ze nooit eerder was.

Warm en vurig vertelt Aydemir over diegenen die tussen culturen en landen leven en hun plaats op de wereld zoeken. Je wil Hazal helpen, je wil met haar door de nacht rennen, je wil weten hoe het met haar en ons allemaal verdergaat.

• De boom die een wereld was - Yorick Goldewijk

• Tussen twee kwaden - Laura Diane