Recensie: Door de storm RECENSIE

Recensie: Door de storm - Chris Vick

Liefde op het eerste gezicht, dat is wat Jake en Hannah ervaren als ze elkaar ontmoeten op een strandfeest. Het feit dat ze uit twee erg verschillende werelden komen – Hannah rijk en Jake arm – is voor hen geen hindernis. Tot Hannah een prachtige kans aangeboden krijgt en Jake te weinig geld heeft om haar te volgen. Een ontdekking op het strand kan een oplossing zijn, maar wilt Jake die wel gebruiken?

Vanaf de eerste pagina merk je dat er vaart in Door de storm zal zitten. Schrijver Chris Vick start vanuit het perspectief van Jake en weet onmiddellijk een goede schets te maken van diens karakter. Hetzelfde gebeurt in het volgende hoofdstuk van Door de storm waar Hannah haar visie op alles laat zien. Dankzij die snelle, maar doeltreffende kennismaking kan je je als lezer onmiddellijk in het koppel inleven wat de interesse voor hun leven doet toenemen. De hindernissen die ze tegenkomen, worden gedoseerd aangereikt zodat alles net iets geloofwaardiger blijft al moet je je als lezer over de vele toevalligheden heen kunnen zetten.

Wat enorm leuk is, is dat je met elke pagina de spanning in het verhaal voelt opbouwen, afgestemd op het letterlijke weer in het verhaal dat evolueert naar de storm. Het einde past perfect binnen de gecreëerde sfeer, al is het wel enorm voorspelbaar. Een fijn extraatje is de zijsprong tijdens Hannah's perspectief naar Jake's familie op Cape Cornwall. Dat gebeurt op een natuurlijke manier en prikkelt je als lezer om ook het eerste boek van Chris Vick, namelijk Surf erbij te nemen.

Door de storm van Chris Vick is een leuke jongerenroman die snel op gang komt en dankzij het perspectief van zowel Hannah als Jake wat te bieden heeft voor beide geslachten. De verhaallijn vraagt wat flexibel denken gezien toeval wel een erg grote rol in alles speelt, maar als je je daar als lezer kan overzetten, krijg je een prettig verhaal in de plaats. De personages zijn voldoende uitgewerkt om realistisch over te komen echter zonder een al te diepe impact achter te laten omdat de gevolgen van hun beslissingen voorspelbaar zijn.

Recensie: Door de storm - Chris Vick

Door de storm

1  2  3  4  5

De levens van Jake en Hannah lijken in niets op elkaar. De ambitieuze Hannah is dochter van een steenrijke vastgoedmagnaat, Jake leeft vooral om te surfen. Maar als de twee elkaar ontmoeten op een strandfeest, zijn ze op slag verliefd. Wanneer Hannah de kans krijgt stage te lopen bij een walvisonderzoeker op Hawaï, wil Jake haar achterna reizen. Maar het beetje geld dat hij verdient is bij hem thuis hard nodig. Dan breekt er een zware storm los die alles op zijn kop zet.