Recensie: De ondergrondse rivier RECENSIE

Recensie: De ondergrondse rivier - May Bedloe

In het jaar 1838 reist May Bedloe als kostuummaakster door Amerika met haar nicht Comfort. Wanneer zij meevaren op stoomschip Moselle gaat de boot ten onder. Gelukkig kunnen beide vrouwen goed zwemmen en weten ze zich te redden en de ramp te overleven. Na deze heftige gebeurtenis scheiden de wegen van de vrouwen en gaan beide een andere weg. May gaat aan de slag op een theaterboot waar ze onder andere voor de kostuums zorgt. Wanneer May met het theatergezelschap over de Ohio vaart komt ze haar nicht weer tegen, Comfort reist met, abolitioniste Flora Howard, rond om te strijden tegen de slavernij. May wordt gedwongen om mee te werken aan het overzetten van zwarte kinderen over de rivier de Ohio. Een spannende taak die niet ongevaarlijk is.

Het verhaal van De ondergrondse rivier van May Bedloe is niet waargebeurd, maar het smokkelen van zwarte kinderen vond weldegelijk plaats in die tijd en daarmee is het boek op werkelijke geschiedkundige feiten gebaseerd. De Ohio is de scheiding tussen de noordelijke en zuidelijke staten van Amerika, in de tijd van May was in het Zuiden de slavernij nog niet afgeschaft. Om zwarte baby's toch een kans te geven op een vrij leven werden deze kinderen naar het Noorden gesmokkeld. De abolitionisten streden actief voor de afschaffing van de slavernij. Het verhaal van De ondergrondse rivier is verder fictief.

May Bedloe is het hoofdpersonage in De ondergrondse rivier en het verhaal wordt vanuit haar perspectief verteld. In eerste instantie lijkt zij geen interessant personage, want het is een simpele, lieve en volgzame vrouw, maar ze weet zich te ontwikkelen van een onzekere vrouw tot een zelfstandige vrouw die weet wat ze wil en strijd voor rechtvaardigheid. Daarmee wordt May een boeiend personage. May heeft haar hart op de tong en zegt altijd de waarheid, maar door haar activiteiten voor de abolitionisten wordt zij gedwongen te liegen, zelfs tegen haar vrienden van het theatergezelschap en dat valt haar zwaar. May is een sympathiek personage en een hartverwarmende vrouw die je als lezer al snel in je hart sluit.

Origineel is het verhaal van May Bedloe zeker, het boek speelt zich af in de tijd van verdeeldheid tussen de noordelijke en zuidelijke staten van Amerika over de kwestie slavernij. Dit is een boeiende periode in de Amerikaanse geschiedenis. Door op een sterke manier het verhaal van de kostuummaakster te verweven met deze historische gebeurtenissen heeft auteur Martha Conway een meeslepende historische roman geschreven.

De auteur heeft het verhaal geschreven in hoofdstukken met een prettige lengte, de opbouw van het boek is logisch en goed. Een minpuntje van het boek is misschien het tempo in het boek. Het verhaal komt wat traag op gang en het duurt even voordat er wat meer spanning in het boek komt en duidelijk is waar de titel de ondergrondse rivier op slaat en welke gevaarlijke gebeurtenissen May gaat ondernemen.

Voor de geduldige lezer is dit echter een boeiende historische roman dat een prachtig verhaal vertelt over een belangrijke periode in de Amerikaanse geschiedenis. Het verhaal bevat een vleugje romantiek en eindigt met een positief slot en een mooie boodschap.

De ondergrondse rivier

1  2  3  4  5

De ondergrondse rivier' van Martha Conway is een meeslepende roman over een moedige jonge vrouw die alles op het spel zet om anderen naar de vrijheid te brengen. Een roman over slavernij, vrijheid en Amerika.

1838. Wanneer de jonge naaister May Bedloe alleen en berooid aan de oever van de Ohio-rivier wordt achtergelaten door haar nicht, vindt ze werk op een theaterboot dat de dorpen langs de rivier aandoet. Mays creativiteit en kunde met naald en draad zorgen ervoor dat ze al snel een gewaardeerd lid van het gezelschap wordt.
    Maar het leven is niet geheel zonder gevaar: de rivier stroomt op de scheidslijn van het vrije Noorden en het Zuiden, waar nog slaven gehouden worden. Wanneer May haar nicht weer ziet, dwingt die haar ontsnapte slaven naar het Noorden te smokkelen. Liegen is May nooit gemakkelijk afgegaan, maar nu overtreedt ze zelfs de wet en bedriegt ze haar nieuwe vrienden...

'De ondergrondse rivier' zit vol spanning en is voor lezers van 'Het keukenhuis' van Kathleen Grissom.