Recensie: Riskante relaties RECENSIE

Recensie: Riskante relaties - Martin de Haan

Baudelaire Pierre Ambroise François Choderlos de Laclos: Les liaisons dangereuses, eigentijds vertaald door Martin de Haan onder de titel Riskante Relaties is een unieke klassieke literaire roman, die in 1782 uitkwam. Opgezet als een briefroman, is het boek nu op een moderne vlotte wijze vertaald en omgezet naar een fascinerende roman.

Burggraaf Sebastiaan De Valmont en markiezin Isabelle De Merteuil, ooit minnaars maar nu partners in crime in een decadente society van Franse adel, schrijven elkaar dubbelzinnige brieven, waarin ze elkaar uitdagen anderen te verleiden en ten gronde te richten. De Valmont heeft net het plan opgevat om de kuise, vrome net getrouwde madame Marie De Tourvel te verleiden. Maar dan stelt markiezin De Merteuil hem een ander doelwit voor: de piepjonge Cécile Volanges, met wier aanstaande echtgenoot beiden een appeltje te schillen hebben. Dat loopt niet goed af.

Bij dit klassieke historische meesterwerk moet je als lezer wel het een en ander van geschiedenis afweten. De wereld van de rijke adel zag er heel anders uit voor de Franse Revolutie en de zeden en gewoontes komen ons moderne mensen uit de 21ste eeuw nogal opgefokt over. In de wereld van de high class society van de verwende en verveelde Franse aristocratie is het leven gebonden aan strikte erecodes en traditionele normen en waarden. Echter onder het kreukloze oppervlak broeien de intriges en zoekt de adel die behoorlijk blasé is, naar nieuwe kicks en afleidingen.

De Valmont is een overtuigd 'libertijn', een filosofie die absolute individuele vrijheid aanhangt. Alles mag en alles moet kunnen als jij dat wilt, vindt een libertijn. In de periode voor de Franse Revolutie en tijdens de opkomst van de Verlichting, vindt de Franse adel dit geen verkeerde filosofie. Ze hebben het geld en de tijd om hun pleziertjes na te jagen: verleiding, lustbeleving, bedrog, wraak. Promiscuïteit is eerder regel dan uitzondering. Echter de traditionele normen beperken hen nog. Alles moet kunnen, als je het maar niet openlijk doet en de onzichtbare grens van 'goed fatsoen' maar niet openlijk overschrijdt. Choderlos de Laclos weet in Riskante Relaties op unieke wijze deze onderstroom te beschrijven.

De Valmont vindt de taak om Cécile te verleiden te makkelijk en hij wil daarom ook Marie De Tourvel vervolgen. Ze staat bekend om haar trouw. Hij heeft tenslotte een 'reputatie van "de beste vrouwenversierder" hoog te houden. Madame De Merteuil vindt dit uiterst amusant en gaat akkoord. Als beloning als het lukt, zal zijzelf dan wederom haar relatie met De Valmont oppakken.

Markiezin De Merteuil is wat wij tegenwoordig een intrigerende bitch noemen. Ze denkt werkelijk dat ze de koningin van society is en ze heeft een trouwe schare fans om die stelling te verdedigen. Cécile is een beetje het domme gansje en inderdaad is haar verleiden een eenvoudige opgave. Marie De Tourvel is echter een heel ander verhaal en als tijdens dit proces dan blijkt dat De Valmont werkelijk gevoelens krijgt voor de jonge naieve en innerlijk pure Madame De Tourvel, voelt de markiezin De Merteuil dat als een persoonlijk verraad en dat vraagt om wraak op alle betrokken partijen. Niemand mag de markiezin De Merteuil negeren!

Ze weet het zo te draaien dat De Valmont toch voor haar kiest en daardoor Madame De Tourvel afstoot, met desastreuze gevolgen. Er blijft voor Sebastiaan De Valmont daarna ook niets anders meer over dan te kiezen voor een definitieve uitweg en als het totale rampenscenario in de societysalons bekend wordt en tevens bekend wordt dat Madame De Merteuil de kwade genius achter alles is, keert de adel zich van haar af en in die tijd is dat de genadeslag voor een societydame.

Martin de Haan heeft het boek vertaalt in moderne eigentijdse taal, maar de essentie van Choderlos de Laclos' schrijfstijl heeft hij heel goed behouden. Choderlos de Laclos houdt in Riskante Relaties de lezer een spiegel voor en laat hen de foute normen en waarden van de rijke adel zien. Hij schraapt het dunne laagje fatsoen weg en wat eronder zit, is verrot. Als je dan weet dat de Franse Revolutie enige jaren later in 1789 uitbrak, dan snap je wel dat dit een bijna logisch gevolg was.

Het boek is over heel de wereld bekend geworden en in diverse talen vertaald. Het is ook diverse malen verfilmd. De verfilming die het meest trouw is aan het boek is de film "Dangerous Liasons" uit 1988 van Stephen Frears met Glenn Close en John Malkovich. Maar het is ook verfilmd als young adult film "Cruel Intentions", waar het in een modern jasje is gestoken, zich afspelend op een high school in het hedendaagse New York.

Het is natuurlijk niet de vraag of dit boek een goed boek is. Als klassiek meesterwerk kan ik het boek niet anders dan 5 hartjes geven, vooral ook omdat ik de manier waarop Martin de Haan de vertaling heeft opgesteld, erg goed vind. Voor iedereen die een goede intrigerende historische roman wil lezen, die de nodige impact heeft gehad op kijk op de geschiedenis, is dit boek een absolute must!

Riskante relaties

1  2  3  4  5

"Wie zou er niet huiveren bij de gedachte aan alle ellende die één riskante relatie kan veroorzaken?'

Vicomte de Valmont, een geduchte libertijn, heeft net het plan opgevat om de kuise, vrome présidente de Tourvel te verleiden. Maar dan stelt marquise de Merteuil, zijn bondgenote in het kwaad, hem een ander doelwit voor: de piepjonge Cécile Volanges, met wier aanstaande echtgenoot beiden een appeltje te schillen hebben. Dat loopt niet goed af.