Recensie: Het labyrint der geesten RECENSIE

Recensie: Het labyrint der geesten - Carlos Ruiz Safón

Fans hebben er lang op moeten wachten: vijftien jaar na het verschijnen van De schaduw van de wind is daar eindelijk het slot van het vierluik Het Kerkhof der Vergeten Boeken. Met bijna 850 pagina's doet Het labyrint der geesten in ieder geval wat omvang betreft niet onder voor eerdere delen in de serie. De grote vraag is natuurlijk of het Carlos Ruiz Zafón weer lukt zijn lezers mee te nemen naar het Barcelona dat hij zo indrukwekkend en betoverend tot leven bracht in de eerdere delen.

Het bekendste personage uit de serie is Daniel Sempere, de jonge hoofdpersoon uit De schaduw van de wind. Met hem begint ook Het labyrint der geesten, al is hij nu, rond 1960, niet meer de kleine jongen die hij toen was. Maar de hoofdrol is deze keer weggelegd voor de invalide speurder Alicia Gris. Alicia heeft het bijzondere talent om alles wat verborgen moet blijven aan het licht te brengen. Een geheime opdracht brengt haar terug naar haar geboortestad Barcelona, waar veel pijnlijke herinneringen liggen die ze eigenlijk liever zou vergeten.

Alicia onderzoekt de verdwijning van Mauricio Valls, de minister van cultuur en vroeger directeur van de gevangenis van Montjuïc. Op een dag is hij van huis vertrokken en nooit meer teruggekomen. Hij is in het bezit van een geheimzinnig boek uit de serie Het labyrint der geesten. Dit spoor leidt Alicia naar boekhandel Sempere & Zoon, waar blijkt dat haar zoektocht nauw verweven is met het mysterie rond de dood van Daniels moeder. Samen stuiten ze op een duister complot uit het verleden, dat niet alleen hun eigen levens in gevaar brengt, maar ook die van de degenen die hun dierbaar zijn.

Het staat natuurlijk buiten kijf dat liefhebbers van de eerdere drie delen Het labyrint der geesten moeten lezen. Eindelijk vallen alle puzzelstukjes op hen plaats en ontdek je hoe het zit. Zafón weet knap alle losse eindjes af te hechten. Zoals bij hem te verwachten is, is niets wat het lijkt. Maar ook zonder voorkennis is dit boek te lezen. Alle delen van Het Kerkhof der Vergeten Boeken zijn los van elkaar en in willekeurige volgorde te lezen. Alleen dat al is een hele prestatie van de schrijver.

Wat betreft het tot leven brengen van het mysterieuze Barcelona stelt Het labyrint der geesten ook niet teleur. Opnieuw kom je meer te weten over de geschiedenis van Spanje, en Barcelona in het bijzonder. Zafón neemt zijn lezer weer mee door de smalle straatjes en over de grote pleinen, de huizen in van arm en rijk. Hij is een onderhoudend verteller die vooral goed een bepaalde sfeer kan oproepen. Als lezer kun je je zo helemaal onderdompelen in het verhaal. Ook is de ontrafeling van het mysterie bloedstollend spannend en komen de liefhebbers van eigenzinnige personages ruimschoots aan hun trekken.

Maar dit boek mist de betovering die met name De schaduw van de wind had, waardoor je het niet weg kon leggen. In Het labyrint der geesten voelt het soms net als wat teveel van het goede. Zafón valt zo hier en daar in herhaling, en wil heel veel uitleggen. Niet zo gek, met een plot dat in vier boeken zo ingewikkeld geworden is, dat op internet handleidingen te vinden zijn voor wie even niet meer weet wie wie is. Maar dat maakt dat de spanningsboog vrij slap staat.

Toch was het fijn om nog eenmaal terug te mogen keren naar het Kerkhof der Vergeten Boeken. (Even buiten beschouwing latend dat de boeken zeer geschikt zijn om meerdere keren herlezen te worden.) Zafóns serie is een ode aan het geschreven woord, en ondanks dat de passie in deel vier wat gedoofd is, is Het labyrint der geesten een waardig slot.

Het labyrint der geesten

1  2  3  4  5

De indrukwekkende finale van het vierluik Het Kerkhof der Vergeten Boeken van Carlos Ruiz Zafón! Daniel Sempere droomt nog vaak over zijn moeder die onder verdachte omstandigheden gestorven is. Zijn beste vriend Fermín probeert hem op zijn unieke manier bij te staan, maar om van zijn nachtmerries af te komen, moet Daniel het mysterie rond haar dood zelf ontrafelen. Net als hij denkt een stap dichter bij de waarheid te zijn, ontmoet hij de eigengereide Alicia Gris. Een geheime opdracht heeft haar van Madrid naar haar geboortestad Barcelona gebracht, een plek met veel pijnlijke herinneringen. Ze moet de verdwijning van een belangrijk politicus ophelderen en het spoor leidt naar Daniels boekhandel. Hun zoektochten blijken nauw verweven en ze stuiten op een duister complot uit het verleden dat elke verbeelding tart. Het brengt niet alleen hun eigen leven in gevaar, maar ook dat van de degenen die hun dierbaar zijn.