Recensie: Als het waar is RECENSIE

Recensie: Als het waar is - Tara Altebrando

Stel dat er wel heel veel toevallige dingen gebeuren in je leven? Dingen waarvan je net wenste dat het zou gaan gebeuren? Die je wel heel goed uitkomen? Blijf je dan bij het idee dat het toeval is of ga je er een reden achter zoeken? Wanneer Kaylee besluit om het mysterie te ontrafelen gebeurt er meteen van alles. Het verleden komt om de hoek kijken, aangestuurd door een wel heel nieuwsgierige journaliste. Wat heeft haar moeder te maken met al deze toevalligheden? Het heden komt in het gedrang door de wensen van haar ouders, vrienden en de ontdekkingsreis van wat Kaylee zelf wil. Ze komt alleen te staan omdat ze vrijwel niemand blij kan maken met haar eigen keuzes. En wat voor een impact gaat dit geheim hebben op de toekomst? Wil je de waarheid eigenlijk wel weten?

Het eerste wat opvalt aan Als het waar is is dat de hoofdpersoon niet het normale, perfecte meisje is dat vaak in de schijnwerpers staat. Eigenlijk irriteert ze best wel in het begin en snap je niet hoe mensen het met haar uithouden. Hoewel je dus niet meteen sympathie voelt is het wel wat realistischer; een egoïstische tiener die bezig is met het vinden van haar eigen waarden en identiteit. Natuurlijk is dat nog niet een stabiel en verlicht persoon.

Tijdens het verhaal krijg je echter wel een band met haar, misschien ook juist wel omdat ze echt is en niet perfect. De mensen om haar heen worden niet uitgebreid besproken. Je krijgt vrijwel geen band met hen doordat ze weinig ruimte krijgen in het boek. Dit weerspiegelt de egoïstische kant van Kaylee's persoonlijkheid. Jammer is dat het verhaal hierdoor minder diepgang heeft. Aan de andere kant draagt het wel bij aan de mysterieuze sfeer van het hele boek. De contacten, de mensen, de schrijfstijl en de tijd, het blijft allemaal vaag.

Je kunt zien dat het boek en Tara echt proberen om mee te gaan met de tijd. In plaats van een lang verhaal te schrijven wordt het onderbroken door podcasts, e-mails en sms'jes. Je moet hier even aan wennen maar het is wel een realistische reflectie van het leven op dit moment. Wanneer je leest weet je soms niet helemaal of wat er staat op dat moment echt gebeurd of dat het in het hoofd van Kaylee zit. Je weet niet of ze iets herinnert of dat ze ergens naar verlangt. Ook dit voegt toe aan het mysterie van het boek en zorgt dat je naar de ontknoping toe wil. Het boek leest verder vlot weg en past goed in de YA-style: laagdrempelig, herkenbaar en leuk om te lezen.

Hoewel Als het waar is dus een leuk boek is waar je van kunt genieten is het niet het boek dat voor altijd in je hoofd blijft ronddwalen. Als het waar is is niet een boek dat je snel uit de kast pakt om nog een keer te lezen. Daarvoor heeft het te weinig diepgang en ontwikkeling in het verhaal en de personen. Kortom: een makkelijk boek voor een rustige middag of een dagje op het strand.

Als het waar is

1  2  3  4  5

Ik staarde naar mijn telefoon. – Kom in beweging, dacht ik. Beweeg. – Jarenlang wilde ik er niet eens over nadenken. Maar nu wil ik het geloven.

Overal waar Kaylee komt, gebeuren vreemde dingen: de bitch van de klas struikelt, precies wanneer Kaylee dat wenst. Een glas water spat kapot als ze boos is. Toeval? Dan ontdekt Kaylee dat haar biologische moeder, die als tiener het nieuws haalde vanwege haar vermeende telekinetische gaven, tot levenslang is veroordeeld voor moord. Tot op de dag van vandaag ontkent haar moeder alle schuld. Kaylee besluit dat het tijd is om de waarheid te achterhalen – over haar moeder en over zichzelf.