Recensie: Mooie lieve schat RECENSIE

Recensie: Mooie lieve schat - Joubert Pignon

Joubert Pignon schrijft regelmatig voor diverse literaire tijdschriften en is geregeld te gast op voorleespodia bijvoorbeeld op Lowlands. Anton Dautzenberg en Robert Schuit hebben in 2011 Joubert Pignon als fictief personage bedacht. In eerste instantie schreven ze de verhalen samen, maar na een tijdje deed alleen Robert Schuit dit nog. Na het eerste deel Er gebeurde o.a. niets en het tweede deel Huil maar, ik wens je uitstel toe, is het derde deel Mooie lieve schat het laatste deel van de hand van Schuit. Hij draagt, zegt hij, het personage over aan andere schrijvers, die in dit boek ook een proefverhaal hebben geschreven. Dit blijkt echter een grapje te zijn.

Mooie lieve schat is een bundel met korte verhalen die in willekeurige volgorde gelezen kunnen worden ondanks dat sommige verhalen wel met elkaar te maken hebben. Sommige zijn kort, andere iets langer en eigenlijk zijn het allemaal hersenspinsels en waarnemingen van de ik-persoon. De verhalen gaan over alledaagse dingen en zelfs de kleinste gebeurtenis, als iemand die een krant leest, is aanleiding voor een verhaal. Een gedeelte van de verhalen heeft een donkere ondertoon: de ik-persoon is alcoholist en benoemt ook geregeld dat hij dood wil of hoopt een ziekte te hebben.

Het voordeel aan het boek is dat het allemaal korte verhalen zijn en je Mooie lieve schat dus gemakkelijk neer kunt leggen, maar ook gemakkelijk even tussendoor een verhaaltje kunt lezen. De schrijfstijl van het boek is heel wisselend: zo staat er een verhaal in het boek wat alleen maar uit achttien trefwoorden bestaat, maar staan er ook langere en logischer opgebouwde verhalen in.

Het tragisch komische genre van het boek is wel iets dat je moet liggen, persoonlijk sprak dit mij niet zo aan. Ook de wending in de verhalen, vond ik zelf vaak nergens op slaan en het ik heb het doorkomen van het boek als een worsteling ervaren.

Mijn conclusie is dat de verhalen allesbehalve boeiend zijn en nergens over gaan. Misschien zijn andere lezers een andere mening toegedaan en weet ik het boek niet op zijn waarde te schatten, maar wat mij betreft is dit een boek dat ik snel weer wil vergeten!

Mooie lieve schat

Joubert Pignon

30 oktober 2017

ISBN 9789025449988
    Uitgever Atlas
    192 pagina's

Atlas

1  2  3  4  5

Vraag je aan de schrijver waar zijn nieuwe bundel over gaat, krijg je het volgende Pignoniaanse antwoord:
    De verhalen in dit boek vormen een geheel, ook al zijn ze met eigen titels op de pagina's
    geplaatst en gescheiden door witregels. De auteur heeft ze in een volgorde gezet die hem
    logisch leek maar hij verwacht niet van de lezer dat deze zich aan de volgorde houdt.
    De verhalen horen bij elkaar zoals de kogel + het geweer en de ventilator + de confetti bij
    elkaar horen.
    Vast staat dat dit geheel naadloos aansluit bij de eigenzinnige, tragikomische, semi-autobiografische bundels Er gebeurde o.a. niets en Huil maar, ik wens je uitstel toe – zij het dat de tragiek nog tragischer is, en de komiek nog komischer. Pignons hoofdpersoon worstelt nog steeds met de liefde, het literaire bedrijf, de drank, en ondertussen ook met een groeiende drang naar zelfvernietiging die de lezer bezorgd doet afvragen of hierna ooit nog een bundel zal verschijnen. Mooie lieve schat is een boek om te vieren, en koesteren.