Recensie: De onverklaarbare logica van mijn leven RECENSIE

Recensie: De onverklaarbare logica van mijn leven -  Benjamin Alire Sáenz​

De onverklaarbare logica van mijn leven gaat over de 17-jarige jongen Salvador, 'Sal' of 'Sally' voor vrienden. Zijn moeder overleed toen hij drie jaar oud was waarna hij geadopteerd werd door de homoseksuele Vincent die bevriend was met zijn moeder. Op een gegeven moment merkt hij dat zijn persoonlijkheid aan het veranderen is. Hij wordt snel boos en slaat zijn klasgenoten zomaar in elkaar. Salvador vraagt zich daarom af hoe dit komt en denkt steeds meer na over zijn twee vaders en zijn leven. Welke aspecten in zijn leven zijn beïnvloed door de opvoeding door zijn adoptievader en welke dingen hebben te maken met zijn biologische vader? Samen met zijn twee beste vrienden Samantha, ook wel 'Sam' genoemd, en Fido denkt hij na over de onverklaarbare logica van zijn leven en probeert hij uit te zoeken wie hij werkelijk is.

Dit boek heeft een prachtig verhaal. Het gaat over familie en vrienden. Het leven is niet altijd even makkelijk. Je kan makkelijk iemand verliezen die dicht bij je staat. Dat begrijpt Sal maar al te goed, aangezien hij zijn moeder op jonge leeftijd is verloren. Je komt veel te weten over zijn gevoelens en hoe hij daarmee omgaat. Dit verhaal gaat dus meer over vrienden, familie, relaties en gevoelens en minder over spannende dingen. De auteur Benjamin Alire Sáenz probeert niet door middel van actiescènes en plottwisten je aandacht vast te houden, maar door een lief en prachtig verhaal neer te zetten.

Tijdens het lezen leef je mee met Sal. Als hij blij is, dan ben jij blij en als hij verdrietig is, dan ben jij verdrietig. Sal is zo'n jongen waarmee je heel graag bevriend zou willen raken. Het enige wat ik jammer vind is dat de denkwijze van Sal en de manier hoe hij praat soms niet op een 17-jarige lijkt, maar op een klein kind. Af en toe is hij een beetje naïef. Dat valt me wel op. Gelukkig is dat niet het hele boek zo en stoort het niet heel erg.

De onverklaarbare logica van mijn leven leest ook zeer vlot. Dat komt onder andere door de korte hoofdstukken. De hoofdstukken zijn namelijk meestal rond de drie of vier bladzijdes lang. Ook de schrijfstijl van de auteur Benjamin Alire Sáenz draagt bij aan de vlotheid. Hij schrijft namelijk erg vlot en af en toe ook een beetje poëtisch. Voor je het weet ben je al heel ver in het boek.

Er zit er dus niets anders op dan te zeggen dat Benjamin Alire Sáenz met De onverklaarbare logica van mijn leven weer een fantastisch verhaal heeft neergezet. Er zitten weinig spannende elementen of plottwisten in het verhaal, maar je aandacht wordt toch de hele tijd door het verhaal vastgehouden. Hoewel Sal vindt dat er geen logica in zijn leven is, ontdekt hij toch dat zijn leven prachtig is vol familie en vrienden die dicht bij hem staan en dat er ook nog allerlei andere mooie dingen in het leven zijn. Het is dus een prachtig boek.

De onverklaarbare logica van mijn leven

1  2  3  4  5
    (3 stemmen)

Het is de eerste dag van Sals laatste jaar op de middelbare school en alles staat op het punt te veranderen.

Salvador dacht dat hij wist waar hij hoorde in de wereld. Maar als hij geconfronteerd wordt met zijn veranderende gedrag, begint hij meer en meer na te denken over zijn verleden, heden en toekomst.
    Sal is als Amerikaans adoptiekind opgegroeid bij een Mexicaanse homoseksuele vader. Is hij dan Amerikaans-Mexicaans, of Mexicaans-Amerikaans? En welk gedrag heeft hij van zijn liefdevolle vader geleerd, en welke karaktereigenschappen komen van zijn biologische ouders? Of is Sal gewoon zichzelf?
    Samen met zijn vrienden en zijn vader zoekt hij uit wie hij is en waar hij hoort, maar ontdekt hij vooral hoe belangrijk het is om te kunnen zijn wie je écht bent.