Recensie: Operatie Napoleon RECENSIE

Recensie: Operatie Napoleon - Arnaldur Indriðason​

Arnaldur Indriðason is een IJslandse schrijver die vooral literaire thrillers schrijft die een maatschappelijke ondertoon voeren. Hij werd bekend met de reeks rondom inspecteur Erlendur. Operatie Napoleon werd in 1999 al uitgebracht, maar de Nederlandse vertaling bleef uit tot eind 2017. Het boek is een standalone en hoort dus niet bij deze reeks.

Operatie Napoleon vertelt het fictieve verhaal over een Duits vliegtuig dat tegen het eind van de tweede wereldoorlog neerstort op Vatnajökul in IJsland en door deze gletsjer wordt opgeslokt. Ruim een halve eeuw later wordt er via de radar zichtbaar waar het vliegtuig ligt en er wordt door het Amerikaanse leger een bergingsactie georganiseerd. Elías rijdt op dat moment met een vriend op de gletsjer rond om de nieuwe sneeuwscooters te testen en stuit op de werkzaamheden. Vlak voor het voorval belt hij met zijn zus Kristín. Ineens wordt de verbinding verbroken en is Elías niet meer bereikbaar. Wanneer Kristín een paar minuten later in haar appartement wordt overvallen door een paar bullenbakken en ternauwernood aan de dood ontsnapt, ontvlamt er een drift in Kristín op. Kristín is vastbesloten te achterhalen wat er met haar broer gebeurd is en wat er op de gletsjer aan de hand is.

Zonder het voorwoord waarin aangegeven staat dat het zuiver om fictie gaat, zou je zo maar kunnen denken dat je een historische roman aan het lezen bent. Het schetst situaties uit 1945 alsof ze uit de geschiedenisboeken komen en hierdoor moet je het voorwoord echt goed in je opnemen. De losse onderdelen in het boek zijn zeer realistisch neergezet. Het landschap van IJsland is ruig en wordt omschreven zoals het is, de personages zijn menselijk en de verschillende elementen komen samen in avontuurlijk jasje. De realiteit van het vele berouwloze geweld grenst soms wel wat aan ongeloofwaardigheid. Is zulk extreem geweldig daadwerkelijk noodzakelijk om de ware aard van een expeditie te verdoezelen?

De zoektocht naar de waarheid geeft spanning aan het verhaal, maar toch is Operatie Napoleon eerder onder spannende roman te scharen dan onder thriller. De schrijfstijl is rustig en beeldend, maar toch heeft het verhaal flink vaart. Mooie combinatie. Indriðason schetst een bijzondere situatie: een vrouwelijke held en een Amerikaans leger dat niet op goede voet staat met IJsland. Ze worden door de IJslanders als indringers gezien en romantische relaties tussen deze verschillende nationaliteiten is uit den boze. Dit is een gedurfde keuze van de auteur, want zeker in Amerika zal het boek tongen laten rollen. De afstandelijke schrijfstijl is perfect gekozen bij het soort boek. Je wordt niet betrokken bij de hoofdpersonages en het laat je het verhaal vanaf een afstandje gadeslaan. Toch kun je je zeker wel inleven in de personages, zeker Kristín, Julían en Steve. Ze zijn overtuigend en hiermee billijk.

Operatie Napoleon is een leuke en verrassende roman die spannende elementen en onvoorziene plotwendingen in zich heeft. Hierdoor zal de lezer meegesleept worden in een verhaal dat zich afspeelt op een prachtig en robuust eiland. In de intro van het boek wordt de IJslandse uitspraak aangehaald. Leerzaam en leuk extraatje.

Operatie Napoleon

1  2  3  4  5

Het is 1945. Een Duitse bommenwerper stort neer op IJsland tijdens slecht weer. Vreemd genoeg zijn er Duitse én Amerikaanse militairen aan boord. Een Duitse militair met een koffertje aan zijn arm geketend probeert de bewoonde wereld te bereiken.

Het is 2000. De Amerikanen proberen stiekem het wrak van een bommenwerper te bergen op IJsland. Een jonge IJslander stuit op de operatie en verdwijnt. Net voor zijn verdwijning weet hij contact met zijn zus te leggen. Ze is vastbesloten de waarheid te achterhalen.