Recensie: Het droge seizoen RECENSIE

Recensie: Het droge seizoen - Gabriela Babnik

Het droge seizoen van Gabriela Babnik beschrijft de affaire tussen Ana, een 62-jarige ontwerper uit Midden-Europa, en Ismail, een 27-jarige Afrikaan die op straat opgroeide en al vanaf kinds af aan veel ellende te verduren heeft gehad. Wat hen samenbrengt is hun eenzaamheid, tragische jeugd en gebrek aan richting. Ze verloren allebei op zeer jonge leeftijd hun moeder, hebben nooit een stabiel gezinsleven gekend, en proberen nu, ieder op z'n eigen manier, hun draai te vinden in een wereld die hen niet zichzelf laat zijn zonder daar pijnlijke offers voor te vragen. De roman verweeft deze bijzondere affaire met het wrede politieke, sociale en economische klimaat van het Afrikaanse continent.

Het is alsof Gabriela Babnik letterlijk twee mensen, vrienden misschien, om en om hun verhaal laat vertellen, zo diep zijn de personages uitgewerkt. Hoofdstuk na hoofdstuk maak je kennis met het verleden van Ana en Ismail, dat rijk aan zorgen en arm aan liefde is geweest. Ook vertellen ze je over hun gevoelens, voor elkaar en voor anderen. Het zijn gevoelens waar ze zich volgens hun omgeving vooral voor zouden moeten schamen, maar die ze zelf eigenlijk het liefst zouden willen omarmen, zoals hun moeder, die ze beiden op traumatische wijze kwijtraakten.

Hun ontmoeting maakt hun bestaan een stukje draaglijker, maar dat stukje is niet groot genoeg om de leegte in hun harten te vullen en hun eenzaamheid weg te nemen. Het wordt hen bovendien niet makkelijk gemaakt om voor elkaar te kiezen. Het koppel krijgt te maken met vreemde blikken die omstanders hen toewerpen wanneer ze samen de straten van Burkina Faso bewandelen en onbegrip van vrienden en familie die zich afvragen wat in hemelsnaam de bedoeling is van deze atypische relatie.

Dat laatste zou je je, op het eerste gezicht, als lezer ook kunnen afvragen: wat moeten die twee samen? Maar het boek schetst zo'n rijke achtergrond voor je dat je iedere stap die door de personages wordt gezet, de beslissingen die ze nemen, hoe bizar die ook ogen, kan begrijpen. Niet alleen zijn de personages zelf goed uitgewerkt, ook de plekken waar het verhaal zich afspeelt, en de sociaal-culturele en politieke achtergrond van die setting, zijn dat. Zodoende valt alles op z'n plek.

Het taalgebruik van Het droge seizoen spreekt tot de verbeelding, inspireert en verrast. Zijn rijke literaire verwoordingen geven de roman een zekere charme en zorgen voor een fijne leeservaring. Liefhebbers van literaire romans zullen hiervan genieten! Een mogelijk minpunt dat wel genoemd moet worden is dat er best veel vulgaire fragmenten in voorkomen. Misschien niet zo slim dus om dit boek op openbare plekken te lezen, of te kopen als je je daaraan stoort.

Het droge seizoen is een mooie literaire roman over een onconventionele relatie tussen twee al even bijzondere personages. Het is met zorg geschreven en speelt zich af in een originele setting: Afrika. Al met al een gewaagd verhaal, dat de schrijfster prachtig weet over te brengen. Gabriela Babnik won met dit boek de literatuurprijs van de Europese Unie.

Het droge seizoen

1  2  3  4  5

Ana is een tweeënzestigjarige ontwerper uit Midden-Europa, Ismail een zevenentwintigjarige Afrikaan die een harde jeugd op straat heeft gehad. Ze zijn allebei alleen; dat is wat hen samenbrengt. Maar het is de periode van het droge seizoen in Burkina Faso en noch de natuur, noch de liefde komt tot bloei. Ana beseft na enige tijd dat de leegte tussen hen niet wordt veroorzaakt door het verschil in huidskleur of leeftijd, maar doordat zij vastzit aan haar opgelegde rollen als dochter, vrouw en moeder.