Recensie: Het zwarte gif RECENSIE

Recensie: Het zwarte gif – Daniel Silva

Een zware bom ontploft in het hart van Parijs. Een paar dagen later is het raak op de Albert Cuypmarkt in Amsterdam. Er vallen honderden slachtoffers, en de internationale veiligheidsdiensten draaien overuren. Uiteindelijk roepen ze de hulp in van Gabriel Allon – meesterspion én kunstrestaurateur. De terreurdaden blijken het werk te zijn van een onbekende terrorist die zich Saladin noemt. Om hem te ontmaskeren rekruteert Gabriel een jonge vrouw, Natalie. Zij reist af naar het kalifaat en zal infiltreren in Saladins cel. Gabriels taak? Zorgen dat Natalie overleeft...

Het zwarte gif is een magistraal geschreven spionagethriller en geeft de lezer het gevoel te zijn beland in een mix tussen de James Bond verhalen en de serie Homeland. Maar wel met het besef in het achterhoofd dat het begin van het verhaal griezelig echt is, doordat de aanslagen in Parijs daadwerkelijk hebben plaatsgevonden in 2015.

Het siert Daniel Silva dat hij dit aangeeft in het voorwoord van het boek en zegt te hebben overwogen om het manuscript terzijde te schuiven, maar er uiteindelijk toch voor heeft gekozen het af te maken zoals hij het oorspronkelijk had bedacht. Het zwarte gif is dan ook een fictief verhaal, geschreven met een duidelijke kennis van zaken. Dat Daniel Silva een achtergrond blijkt te hebben als journalist en correspondent in het Midden-Oosten is dan ook niet zo vreemd.

Doordat in het begin erg veel wordt uitgelegd, duurt het even voordat je écht in het verhaal komt te zitten. Deze uitleg is echter nodig om de context goed te kunnen begrijpen. Hoe de Joodse Natalie Mizrahi gerekruteerd wordt door Gabriel Allon, compleet veranderd in de Palestijnse Leila Hadawi en op die manier weet te infiltreren in de cel van het meesterbrein achter alle aanslagen, Saladin, wordt met een mooie opbouwende spanning beschreven.

Er zijn momenten in het boek dat je op het puntje van je stoel zit, vooral als het verhaal zijn climax bereikt. Daniel Silva beschrijft hoe het leven aan de kant van IS in het kalifaat er uit zou kunnen zien. Ook dit doet erg realistisch aan, de manier waarop de burgers worden behandeld en hoe er met vrouwen wordt omgegaan. Het spionagenetwerk en de vaak moeizame samenwerking tussen de verschillende landen, is zoals je het uit films kent. Net zo spannend en problematisch, maar uiteindelijk met het doel het brein achter de aanslagen te vernietigen.

Het zwarte gif is alsof je in een achtbaan zit. Een duizelingwekkend verhaal wat je meeneemt naar de wereld van spionage, veiligheidsdiensten, IS en landen zowel binnen als buiten Europa. Een aanrader!!

Recensie: Het zwarte gif – Daniel Silva

Het zwarte gif

1  2  3  4  5

Een zware bom ontploft in het hart van Parijs. Een paar dagen later is het raak op de Albert Cuypmarkt in Amsterdam. Er vallen honderden slachtoffers,
    en de internationale veiligheidsdiensten draaien overuren. Ze roepen uiteindelijk de hulp in van Gabriel Allon - meesterspion én kunstrestaurateur.
    De terreurdaden blijken het werk te zijn van een onbekende terrorist die zich Saladin noemt. Om hem te ontmaskeren rekruteert Gabriel een jonge vrouw, Natalie. Zij zal afreizen naar het kalifaat en daar infiltreren in
    Saladins cel. Gabriels taak? Zorgen dat Natalie het overleeft...
    Toen Silva met dit boek begon, hadden de aanslagen in Parijs en Brussel nog niet plaatsgevonden - zijn fictieve verhaal werd ingehaald door de werkelijkheid.