Recensie: Made by Indira RECENSIE

Recensie: Made by Indira - Caja Cazemier en Martine Letterie

Made by Indira gaat over de meisjes Terra en Indira. Terra woont in Nederland en is dol op het kopen van goedkope, nieuwe kleren. Haar moeder is daar minder blij mee en geeft aan dat deze kleren vaak door kinderen worden gemaakt. Om Terra te laten zien onder welke omstandigheden en door wie deze kleren worden gemaakt, neemt haar tante haar mee naar India om verschillende kledingfabrieken te bezoeken. Indira komt uit een arm gezin in India. Om ervoor te zorgen dat haar zus kan trouwen en een bruidsschat kan krijgen, heeft haar familie geld geleend, waardoor ze nu diep in de schulden zitten. Om haar familie te helpen, besluit Indira om te werken in een kledingfabriek.

Het onderwerp van dit boek is kinderarbeid. In het nawoord van dit boek lees je dat de auteurs Caja Cazemier en Martine Letterie daadwerkelijk naar India zijn gereisd om de kledingfabrieken waarin vele kinderen werken te bezoeken. Hun ervaringen in India hebben ze in dit boek verwerkt. Hierdoor krijg je een goed indruk van hoe het eraan toe gaat in zo'n kledingfabriek. Je leest bijvoorbeeld hoe de jonge meisjes die in de fabrieken werken worden meestal voorgelogen. Ze worden gelokt met hoge beloningen, en goede werkomstandigheden, maar eenmaal in de fabriek aangekomen, blijkt dat alles niet waar is. Alles is heel beeldend opgeschreven. Door Made by Indira wordt je aan het nadenken gezet. Het is goed dat er zulke boeken zijn.

Het boek leest erg vlot. Hoewel het boek ongeveer 200 bladzijdes heeft, heb je dit boek toch zo uit. De hoofdstukken zijn namelijk kort en het lettertype is ook redelijk groot. Het boek bevat weinig spannende momenten, maar toch wordt je aandacht door het boek vastgehouden. Het wordt nergens saai. Dat komt ook mede door het belangrijke onderwerp waar het boek over heeft.

In het boek worden soms gebruik gemaakt van enkele termen uit India. Deze woorden worden onderaan de bladzijde uitgelegd, waardoor het boek nergens onbegrijpbaar wordt. Ook is er achterin het boek een verklarende woordenlijst waarin deze woorden staan uitgelegd. Af en toe gebruiken de personages in het boek ook de Engelse taal. Deze zinnen zijn niet vertaald, maar omdat het eenvoudige taal is, moet het waarschijnlijk voor de meeste kinderen geen probleem vormen om te begrijpen waar de personages het over hebben.

Het lezen van Made by Indira van Caja Cazemier en Martine Letterie is dus een goede manier om kinderen bewust na te laten denken over hoe hun kleren gemaakt worden. Alles is heel beeldend geschreven. Je krijgt een hele goede indruk hoe het in die kledingfabrieken eraan toe gaan. Daarnaast leest het boek ook erg vlot door de korte hoofdstukken. Er worden in het boek soms moeilijke termen uit India gebruikt, maar die worden onderaan het betreffende bladzijde uitgelegd, waardoor je het verhaal nog steeds goed kan volgen. Made by Indira is een indrukwekkend boek dat echt gelezen moet worden.

Made by Indira

1  2  3  4  5

Indrukwekkende jeugdroman over kinderarbeid in de kledingindustrie, om beurten verteld vanuit een Nederlands en een Indiaas meisje.

Terra houdt van shoppen. Al haar geld gaat op aan nieuwe kleding, en als ze die goedkoop kan scoren, is dat natuurlijk top!

De Indiase Indira is geronseld om in een spinnerij te gaan werken. Zo hoopt ze de schulden van haar familie af te kunnen lossen. Maar de mooie beloften van de fabriek blijken allemaal leugens te zijn geweest.

Bij een reis naar India ontdekt Terra dat er een heel verhaal zit achter de kleren die ze koopt. Een verhaal dat niet zo mooi is…

• De geest in het plafond - Emily Jackman

• Een schot in de roos - Iris Visser