Recensie: Eva RECENSIE

Recensie: Eva - Jessica Daniëls ​

'Ik vind mensen over het algemeen onbetrouwbaar. Ik weet nooit wat ze denken en nog minder wat ze zullen doen. Maar op Ben en Sara heb ik altijd vertrouwd. De hele constructie die de buitenwereld voor mij draaglijk maakt, al de regels, al de patronen, jarenlang zo zorgvuldig opgebouwd, álles steunde op hen.'

Eva heeft een autistisch spectrum stoornis, waardoor ze moeite heeft met contact maken met andere mensen. Ze neemt woorden letterlijk en begrijpt anderen daardoor niet altijd. Mensen houden zich niet aan haar regels, ze zitten bijvoorbeeld aan haar, wat ze niet prettig vindt. Wanneer ze haar vrienden Ben en Sara dreigt te verliezen, gaat Eva op zoek naar een manier om zonder hun verder te leven.

Jessica Daniëls heeft stage gelopen bij organisaties met mensen met een autistisch spectrum stoornis. Tijdens deze stage heeft ze veel geleerd over het leven met deze stoornis. Met dit boek geeft Jessica een kijkje in het brein van iemand met ASS.

Eva leest niet heel makkelijk omdat het van de hak op de tak gaat. Mensen met een autistisch spectrum stoornis gaan op in elk detail, wat duidelijk naar voren komt in dit boek. Dit geeft je een beeld van hoe zij de dingen beleven, maar het zorgt er ook voor dat je erg afdwaalt van het onderwerp. Als je je openstelt om mensen met autisme te begrijpen, kom je wel in het verhaal. Jessica Daniëls beschrijft op een speciale manier de werking van deze stoornis. Eva krijgt een droom waarin ze laat zien hoe zij tegen mensen aan kijkt. Deze droom komt eerst verwarrend over, maar geeft eigenlijk goed weer wat de gevolgen zijn van deze stoornis. Het verhaal heeft een verrassend einde. De droom is wat langdradig en soms wat verwarrend, maar het einde maakt het goed.

De personages zijn goed uitgewerkt en je kan je makkelijk inleven in de hoofdpersonen. Je wilt graag weten of het Eva lukt om met de stoornis om te gaan. Als je het boek sluit ben je meer te weten gekomen over de stoornis. Je krijgt van de schrijfster de gelegenheid om over het boek na te denken omdat het verhaal niet afgerond is. Dit is niet storend, maar het maakt je wel nieuwsgierig naar hoe het verder zou gaan.

Eva is een leuk boek wat meer inzicht geeft in het autistisch spectrum stoornis. Er zitten humoristische woordspelingen in, wat kenmerkend is voor mensen met autisme. Dit maakt Eva leuk om te lezen. In het begin moest ik wennen aan de schrijfstijl. Het was vermoeiend om het verhaal te volgen, omdat het veel afdwaalt en herhaalde handelingen bevat. Het is leuk dat je meer inzicht in de stoornis hebt gekregen, waardoor je het gedrag van deze mensen beter begrijpt.

Recensie: Eva - Jessica Daniëls ​

Eva

Jessica DaniËLs

11 oktober 2017

ISBN 9789401444071
    Uitgever Lannoo
    240 pagina's

Lannoo

1  2  3  4  5

Eva is niet zoals een ander. Op haar eenentwintigste heeft ze eindelijk een manier gevonden om te leven met haar 'label'. Of tenminste, dat dacht ze.Wanneer haar steunpilaren Ben en Sara dreigen weg te vallen, verliest ze haar grip op de werkelijkheid en komt ze terecht in een wonderlijk universum. Geholpen door bizarre en tegelijk vertrouwde figuren onderneemt ze een zoektocht die haar doet inzien dat onderdrukte gevoelens niet zomaar verdwijnen.Kan Eva uiteindelijk terugkeren naar de realiteit - en zit die nog wel op haar te wachten?