Recensie: De Brabander Bakt RECENSIE

Recensie: De Brabander Bakt - Hidde de Brabander

In De Brabander Bakt deelt Hidde de Brabander, bekend van 24Kitchen, zijn beste recepten met ons. De recepten zijn verdeeld over vier hoofdstukken: Classics, Desserts, Sweets en Specials. Ieder hoofdstuk begint met een intro en bovendien bakt Hidde de Brabander in ieder hoofdstuk een recept met iemand anders: Zijn gezin, vrienden en een collega. De verhalen daarover in het boek ogen met de bijbehorende foto's lekker ontspannen.

Maar daar houdt de ontspanning op. De Brabander Bakt is voorwaar geen eenvoudig boek. In mijn ogen ook niet echt geschikt voor de beginnende bakker. Mijn dochter die me zou helpen met bakken had het na 20 minuten bladeren wel gezien. Te veel werk, te moeilijk, te veel huishoudelijke apparatuur nodig die we niet hadden. Ik stond er dus alleen voor.

Nog voor het eerste hoofdstuk wordt een toelichting gegeven zoals welke keukenattributen eigenlijk onmisbaar zijn, hoe om te gaan met ingrediënten als fruit, bloem en gelatine en een verantwoording waarom bij geen enkel recept staat voor hoeveel personen het is. Hidde de Brabander weet immers niet wat voor eter je bent of voor welk doel je het lekkers maakt. Soms was een indicatie wel fijn geweest.

Het hoofdstuk Classics begint direct met een Macarontaart. De lijst met ingrediënten is indrukwekkend te noemen maar zal voor een ervaren bakker misschien heel normaal zijn. Bij mij zakte de moed in de schoenen. Misschien beschikken ervaren bakkers ook over een standmixer met garde, een keukenmachine en een taartring van 16 cm. Ik heb dat allemaal niet dus maar snel doorgebladerd. Uiteindelijk belandde ik bij de Trifle. Ik kreeg toch eters dus dat kwam goed uit. Zelf vanillevla maken leek me bovendien een leuke activiteit. Één van de ingrediënten is zetmeel. Dat had ik nog graag uitgelegd gezien bij de toelichting. Wat wordt hier precies bedoeld? Maïzena? Aardappelzetmeel? Of maakt het niets uit. Ik gebruikte maïzena. Helaas bleek de vla, zeker na afkoeling veel te dun. De smaak was prima. De bijbehorende zelfgemaakte frambozensaus was heerlijk en de combinatie met het biscuit (ik beken: die had ik niet zelf gemaakt), de aardbeien en de pistachenoten maakte het tot een lekker dessert.

Het hoofdstuk Desserts van De Brabander Bakt ziet er heerlijk uit. En hoewel het nooit echt eenvoudig wordt staan hier nog behoorlijk wat recepten tussen die goed te doen zijn. De rabarber met aardbeien lijkt me zalig. Die ga ik zeker nog uitproberen zodra het rabarberseizoen in volle gang is.

In het derde hoofdstuk maakt Hidde de Brabander lolly's met zijn kinderen. Het recept voor de lolly's is nogal summier en je mag erbij doen wat je wilt: kleurstoffen, specerijen, kruiden, gedroogd fruit, wat je maar wilt. Verder in dit hoofdstuk allerhande snoepgoed. Van pepermunt tot candybars. Ook voor dit hoofdstuk heb je wel weer wat extra malletjes en nieuwe ingrediënten nodig om zelf snoep te kunnen maken.

In het laatste hoofdstuk van De Brabander Bakt gaat Hidde los met wat hij de Specials noemt. We krijgen onder andere zoetigheid van de barbecue en een roomijsje met olijfolie voorgeschoteld. Ik laat het nog even aan me voorbijgaan.

In het weekend bakte ik nog een cake met pijnboompit en kaneel uit het hoofdstuk Classics. Met 190 gram aan pijnboompitten was dat nog een behoorlijk prijzig cakeje. En al was hij lekker, dát proefde ik er nu nét niet aan af.

Kortom, voor de echte bakfanaten is De Brabander Bakt ongetwijfeld een verrijking van het assortiment waar je echt mee uit de voeten kan. Heb je naar 'Heel Holland bakt' gekeken en jeuken je handen om zelf aan de slag te gaan? Dan zou ik iets eenvoudiger beginnen. Bijvoorbeeld met gekocht bladerdeeg in plaats van zelfgemaakt. Best een lastig klusje.

De Brabander bakt

1  2  3  4  5

Hidde de Brabander deelt in De Brabander Bakt zijn kennis en zijn eigen originele recepten. Enthousiaste thuisbakkers kunnen aan de slag met de duidelijke, foolproof instructies om zo zelf de lekkerste, spectaculairste resultaten uit hun oven te toveren. Denk bijvoorbeeld aan een tafel vol desserts, maar ook aan een moderne pêche melba of een torenhoge chocoladetaart met lopende karamel.
    Tussen deze hoofdstukken door laat hij zien dat samen bakken het leukste is wat er bestaat. Hij gaat met zijn kinderen aan de slag in de keuken, met zijn vrienden rond de big green egg en uiteraard komen ook zijn collega's van 24Kitchen graag bij hem langs.