Recensie: De drakenwereld RECENSIE

Recensie: De drakenwereld - Fiona Rempt

Het eerste boek van Fiona Rempt (1973) werd gepubliceerd in 2006. De reeks 'Supervrienden' werd een hit en is vertaald in tien talen. In 2015 werd het eerste deel van haar fantasyreeks 'De Orde van de Drakenmenners' gepubliceerd, genaamd 'De Drakendoder'. In 2016 volgde het tweede deel 'De Drakenjager'. In 2017 kwam het afsluitende deel De Drakenwereld in de boekhandels.

In het eerste deel leren we hoofdpersonages Matti en Tink kennen. Op een dag neemt Matti's oom de jongens mee naar een eiland, maar ze vinden de bewoners ervan maar freaks. Ze hebben een rijke fantasie en vinden al dat geklets over draken maar onzin. Tot ze op een dag oog in oog met een draak komen te staan... In het tweede deel van de trilogie zijn Matti en Tink helemaal in de ban van draken. Ze willen zich graag aansluiten bij de orde die zich inzet voor het welzijn van deze fantastische dieren, maar moeten hiervoor eerst een test afleggen dat uit drie uitdagende proeven bestaat.
In De Drakenwereld, het derde en laatste deel, worden Matti en Tink ingewijd om bij de orde te kunnen aansluiten. Wanneer ze volledig lid zijn, blijkt dat het team bezig is het mysterie van de laatste draak te ontrafelen.

De Drakenwereld is het derde deel van de trilogie, maar nergens is enige belemmering op te merken en hierdoor is het prima als standalone te lezen. Er is slechts één verwijzing aanwezig naar een vorig boek. Verder worden de voorgaande avonturen op een fijne manier verwoord. Rempt laat ons op een beknopte wijze weten wat er in de vorige boeken is gebeurd. Hierdoor is het niet noodzakelijk om eerst de eerdere delen te lezen, maar leuker is het natuurlijk wel. De avonturen van Matti en Tink zijn namelijk uitdagend en avontuurlijk en nadat je De Drakenwereld hebt dichtgeslagen, is het zeer verleidelijk om de vorige belevenissen ook in geur en kleur te lezen.

Matti en Tink zijn heerlijke personages. Ze zijn jong en nieuwsgierig en dat stralen ze van alle kanten uit. De oudere personages die lid zijn van de orde, zorgen ervoor dat het enthousiasme van de jongens wat getemperd wordt waardoor het geen gevaar voor zichzelf zal vormen. Uiteraard krijgen we een paar toevalligheden te lezen, maar nergens zijn die storend. Matti en Tink zijn zo overheersend en op een leuke manier aanwezig, dat deze clichés snel vergeten worden en we het verhaal in duiken. De wereld is mooi neergezet en ook beeldend omschreven. Het voelt alsof je zelf in het lichaam van Matti en Tink zit en de prachtige elementen uit de wereld kunt voelen, ruiken en zien.

Niet alleen staan de avonturen centraal; de banden tussen vrienden familieleden zijn ook sterk aanwezig. Hierdoor krijg je sympathie voor de jonge wildebrassen en leef je met ze mee. Alsof je ze wilt helpen het geheim te ontrafelen.

Natuurlijk spelen draken een grote rol in de trilogie. Clichés over deze fantastische dieren worden vrijwel meteen de kop in gedrukt. Rempt heeft een unieke manier gevonden om de draken een nieuw leven in te blazen en geeft ze bijzondere eigenschappen waarmee ze in de volle wereld van deze wezens toch een unieke plaats weten te krijgen.

De Drakenwereld is een leuk jeugdboek dat geschikt is voor de beginnende lezer. Maar ook oudere lezers zullen genieten van de avonturen waarin kinderen en draken centraal staan.

Recensie: De drakenwereld - Fiona Rempt

De orde van de drakenmenners 2 - De drakenjager

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

'De Drakendoder' zit bij de Selectie van de Kinderjury 2016.

Matti en Tink vinden hun leven in Parijs maar saai. Ze kunnen haast niet wachten om terug te keren naar Drekar Mohoao. Ze willen nog maar één ding: drakenmenners worden. De allerbeste! Daarvoor moeten ze drie uitdagende proeven doen. Ondertussen hebben de drakenmenners een probleem dat al hun aandacht trekt. Er is een gruwelijke drakenjager op strooptocht. Matti wil zichzelf bewijzen en trekt erop uit om te helpen bij het vangen van de drakenjager. In dit nieuwe, spannende avontuur ontdekt hij dat niet alle draken zo lief en behulpzaam zijn als zijn vriend Loef...