Recensie: Eeuwen van duisternis RECENSIE

Recensie: Eeuwen van duisternis - Catherine Nixey

In Eeuwen van duisternis vertelt Catherine Nixey het verhaal van de beginjaren en opkomst van het Christendom wat alles zachtmoedig blijkt te zijn. De ondertitel is niet voor niets "De christelijke vernietiging van de klassieke cultuur". Ze beschrijft met name wat het effect hiervan was op de klassieke kunst en cultuur en hoeveel hiervan verloren is gegaan.

Catherine Nixey is de dochter van een uitgetreden non en een uitgetreden monnik en is opgegroeid met het geloof. Dit onderwerp kan gemakkelijk voor een onleesbare stoffige schrijfwijze zorgen waar alleen kenners iets van begrijpen. Maar niets is minder waar. Waarschijnlijk door haar werk als kunstredacteur en recensent bij The Times weet Catherine Nixey dit stuk geschiedenis op zeer toegankelijke en leesbare wijze weer te geven. Natuurlijk is het een onderwerp waarin de lezer geïnteresseerd moet zijn maar Eeuwen van duisternis leest bijna als een roman. Nixey weet zelfs humor in Eeuwen van duisternis te brengen. Bijvoorbeeld haar opmerking over Galenus dat zijn talent als medicus later alleen geëvenaard zou worden door zijn talent anderen te irriteren.

De geschiedenis van de opkomst van het Christendom wordt aan de hand van de levensverhalen van diverse belangrijke personen van die tijd verteld. Doordat Catherine Nixey deze mensen uitgebreid beschrijft en als het ware menselijk maakt in plaats van een naam uit de geschiedenis gaat het verhaal meer leven en blijft het ook interessant. Ze geeft op deze manier ook meer geschiedenis mee dan alleen de opkomst van het Christendom. Deze is namelijk nauw verweven met met name de klassieke kunst en cultuur. Zo worden er diverse belangrijke filosofen en andere intellectuelen van die tijd genoemd en beschreven.

Aan het begin van Eeuwen van duisternis legt Catherine Nixey uit wat haar werkwijze is en waarom ze hiervoor heeft gekozen. Ze geeft meteen aan dat het verhaal waarschijnlijk niet volledig is en dat dit ook eigenlijk onmogelijk is. Bijvoorbeeld over de jaartelling waarin ze haar verhaal begint, het is natuurlijk erg lastig om te achterhalen wanneer het Christendom precies is begonnen. Ook licht ze regelmatig door middel van voetnoten stukken tekst toe wanneer dit nodig is. Deze wijze is erg prettig omdat het de vaart in het verhaal houdt maar er toch voldoende informatie gegeven wordt.

Alles bij elkaar is Eeuwen van duisternis een verrassend interessant en toegankelijk boek voor iedereen met interesse in religie en geschiedenis of in de combinatie hiervan. Complimenten voor deze prestatie van schrijfster Catherine Nixey.

Eeuwen van duisternis

1  2  3  4  5

Een duistere, nagenoeg onbekende episode uit de geschiedenis eindelijk blootgelegd: hoe het christendom met geweld probeerde de klassieke beschaving te vernietigen. De vroege christenen waren gewelddadig, militant en tot op het bot onverdraagzaam. Wie zich niet naar het nieuwe geloof voegde werd vervolgd, gemarteld en vermoord. Tempels werden gesloopt, beelden aan stukken geslagen, een grootse literatuur vrijwel volledig vernietigd. Eeuwen van duisternis vertelt over een strijdvaardige nieuwe religie, die in het begin van onze jaartelling opdook en willens en wetens de klassieke beschaving om zeep heeft geholpen.