Recensie: Wat het hart verwoest RECENSIE

Recensie: Wat het hart verwoest - John Boyne

Het verhaal begint in 1945 in Ierland met de 16-jarige, ongetrouwde Catherine Goggin, wanneer zij door de gemeenschap in Goleen wordt verstoten vanwege haar zwangerschap. Haar familie laat haar in de steek en per bus vertrekt zij naar Dublin. Vanuit het perspectief van haar nog ongeboren zoon Cyril, wordt het drama dat haar ten deel valt verteld. Wanneer Cyril wordt geboren staat zijn moeder hem af en komt hij terecht bij de welgestelde Charles en Maude Avery. Cyril vraag zicht vaak af waarom juist zij hem hebben geadopteerd, want hij zal nooit een echte Avery worden.

John Boyne neemt de lezer in Wat het hart verwoest mee op een reis door de geschiedenis van het naoorlogse Ierland en geeft tegelijkertijd inzicht in de emancipatie van homoseksuelen in verschillende culturen door de jaren heen. We volgen het leven van Cyril, die worstelt met zijn geaardheid en de gevolgen daarvan. In het streng katholieke Ierland voelt hij zich niet thuis en kan hij zichzelf niet zijn. Zijn zoektocht naar zijn ware identiteit brengt hem tot in Amsterdam en New York, in een poging het geluk en de liefde te vinden.

De 600 pagina's tellende roman heeft een erg gestructureerde indeling, waarbij ieder hoofdstuk een fase uit het leven van Cyril beschrijft. Door sprongen van 7 jaar tussen ieder hoofdstuk zie je hem steeds ouder worden. Zo neemt Boyne de lezer mee vanaf Cyrils kindertijd tot aan een paar maanden voor zijn dood.

We lezen hoe hij relaties aangaat en hoe hij steeds geconfronteerd, en niet geaccepteerd, wordt vanwege zijn homoseksualiteit. Het leven van Cyril blijkt zwaar, en dramatische gebeurtenissen volgen keer op keer. De manier waarop Cyril hiermee omgaat is bewonderenswaardig. Toch is hij geen heilige. Ook Cyril weet met zijn doen en laten anderen te kwetsen, wat leidt tot trieste situaties. Hij weet dat hij fouten maakt, maar is ook niet te beroerd om anderen op hun fouten en verantwoordelijkheden te wijzen.

Boyne zet het verhaal op een prachtige wijze neer en verliest zijn personages geen moment uit het oog. Hij kent zijn personages door en door en maakt het de lezer makkelijk zich in te leven in de karakters. Stuk voor stuk ontwikkelen zij zich op hun eigen manier en komen er zowel sterke als zwakke punten tevoorschijn. Ieder personage heeft zijn eigen interessante verhaal, dat steeds samen een vloeiend geheel vormt. Met name Cyril is ontzettend sterk neergezet. Niet alleen zijn persoonlijkheid, maar ook de manier waarop hij worstelt met zijn gevoelens en andere problemen. Zijn hele leven blijft hij op zoek naar zichzelf en zijn gevoelens, en alle personen die hij in zijn leven ontmoet maken hem tot wie hij is. Boyne zet dit alles feilloos neer en verliest daarbij ook de lezer niet uit het oog; het verhaal is van begin tot eind goed te volgen.

Naar mate je verder in Wat het hart verwoest verstrikt raakt, ga je steeds meer van Cyril, maar ook van Catherine en de andere personages, houden. Dit resulteert in grappige, maar zeker ook ontroerende momenten waarop je zou wensen dat het verhaal anders zou lopen. Deze balans tussen emoties weet Boyne goed vast te houden.

Wat het hart verwoest is een prachtig verhaal over een situatie die anno 2018 nog steeds van toepassing is. De harde werkelijkheid komt naar voren als je weet dat opmerkingen in de richting van Cyril over zijn homoseksualiteit, nog steeds onderwerp van discussie zijn. John Boyne heeft hiermee wederom een diepgaande en aangrijpende roman geschreven die ontzettend veel indruk maakt.

Wat het hart verwoest

1  2  3  4  5

Ierland, 1945. Cyril wordt geboren als bastaardzoon van een verstoten tienermeisje. Het welgestelde echtpaar Avery adopteert hem, maar Cyril vraagt zich vaak af waarom, want zijn adoptieouders laten geen gelegenheid onbenut om hem op het hart te drukken dat hij geen echte Avery is. Hij voelt zich ook geen Avery, en hij voelt zich ook niet thuis in het katholieke naoorlogse Ierland. Pas als hij de flamboyante charmeur Julian Woodbead ontmoet, is de eerste stap naar de zoektocht van zijn identiteit gezet – een zoektocht die hem tot in Amsterdam en New York voert, in een poging het geluk en de liefde te vinden.

John Boyne verbeeldt op fenomenale wijze de verlossende kracht van de menselijke geest, en laat de lezer en passant voelen hoe onwelkom de wereld kan zijn voor zoekende zielen.

De pers over Wat het hart verwoest

"Afwisselend slim, geestig en hartverscheurend triest. Dit is een schrijver op de top van zijn kunnen.' Mail on Sunday

"Groots en slim en vaak erg grappig.' The Sunday Times

"Een picareske, ronddwalende odyssee voor de afzonderlijke karakters. Het boek brandt haast van woede over de levens die worden verwoest door sociale minachting en zelfhaat. Een aanzienlijke prestatie.' The Guardian

"Een episch verhaal vol verve, humor en liefde. Dit zal een groot publiek aanspreken.' The Irish Times

"Boyne creëert licht in de verdoemenis, en humor in de meest hartverscheurend trieste situaties. Een fantastische leeservaring.' Press Association