Recensie: De vrouw in het raam RECENSIE

Recensie: De vrouw in het raam - A.J. Finn

Anna Fox woont alleen, verlaat haar huis in New York bijna nooit en werkt als online psycholoog. Ze drinkt de gehele dag, kijkt oude films en bespioneert haar buren. Op een nacht denkt Anna te zien hoe de buurvrouw wordt vermoord. De politie vindt geen enkel bewijs. De twijfel slaat toe: heeft ze het wel goed gezien? Wat is waar? Wat is verzonnen? Niets is wat het lijkt in deze verslavend en volkomen onvoorspelbare psychologische thriller die doet denken aan het beste van Alfred Hitchcock.

Met De vrouw in het raam heeft de schrijver A.J. Finn een geweldig spannende debuutroman geschreven. A.J. Finn is het pseudoniem van een uitgever in New York en hij is na zijn studie recensent geweest van thrillers en was werkzaam als redacteur bij een grote uitgeverij in Londen.

Het begin van het boek begint al wat vreemd, de hoofdstukken beginnen namelijk niet, zoals gewoonlijk, op de rechterpagina maar op de linkerpagina. Dat is maar een klein detail maar je weet dan dat dit een verhaal wordt dat anders zal zijn dan de thrillers die je gewoonlijk leest. Het verhaal zit ingenieus in elkaar. Je maakt kennis met Anna Fox waarvan je in eerste instantie denkt dat je te maken hebt met een alcoholiste die zichzelf opsluit in haar woning. Niets blijkt minder waar. Gaandeweg het verhaal kom je erachter wat haar is overkomen en wat de aanleiding is dat ze haar huis niet meer uit durft.

Je maakt kennis met David, haar huurder die beneden in het souterrain woont en waarvan je direct al de kriebels krijgt. Anna brengt de dagen door met haar kat Punch, het bespioneren van haar buren, oude zwart/wit films kijken en online mensen helpen met dezelfde fobie als haar. Totdat ze zich de straat op waagt en in contact komt met een vrouw, waarvan ze denkt dat het haar buurvrouw is, en daar begint het... Iedere keer als je denkt te weten hoe het zit, wordt je weer aan het twijfelen gebracht. A.J. Finn schrijft geweldige plotwendingen in De vrouw in het raam, en dan te bedenken dat dit een debuut is! Als je fan bent van Nicci French en Robert Galbraith is dit boek echt een aanrader!!

A.J. Finn zorgt ervoor dat je het boek De vrouw in het raam zó goed vindt, dat je het jammer vindt om het direct uit te lezen. Maar helaas, het is zo goed geschreven, dat je niet anders kán!

De vrouw in het raam

1  2  3  4  5

Anna Fox woont alleen, ze verlaat haar huis in New York bijna nooit. Ze drinkt de hele dag door, kijkt oude films en bespioneert haar buren. In het huis tegenover Anna woont sinds kort een gezin: vader, moeder en tienerzoon. Alles lijkt bij hen perfect, maar op een nacht ziet Anna uit haar raam iets wat ze beter niet had kunnen zien. De twijfel slaat meteen toe: heeft ze het wel goed gezien? Wat is waarheid? Wat is verzonnen? Dreigt er gevaar? Niets is wat het lijkt in deze verslavende en volkomen onvoorspelbare psychologische thriller die doet denken aan het beste van Alfred Hitchcock.