Recensie: Hoe word je alles RECENSIE

Recensie: Hoe word je alles - Emilie Wapnick

Wat wil je later worden? Als je een beetje allergisch voor die vraag bent en je die vraag maar moeilijk kan beantwoorden dan is Hoe word je alles een geschikt boek voor jou.

Vaak wordt een heel concreet antwoord op deze vraag gezocht, maar auteur Emilie Wapnick kiest een andere weg om deze vraag te beantwoorden. Wapnick moedigt je aan om je passies en talenten volledig te benutten en je niet enkel te focussen één specifieke baan waarin je maar één van je talenten kwijt kunt.

Auteur Emilie Wapnick heeft vele interesses; ze heeft kunst, muziek, filmproductie en rechten gestudeerd, ze schrijft, blogt, ontwerpt en ze is daarnaast onderzoeker en filosoof. Ze heeft een blog genaamd Puttylike.com, een platform voor iedereen die breed geïnteresseerd is. Haar TEDtalk 'Why some of us don't have a true calling' op YouTube is inmiddels al 4,5 miljoen keer bekeken.

Wanneer je meerdere interesses hebt en je niet slechts op één ding wilt richten dan ben je waarschijnlijk een multipotentialist. Het eerste hoofdstuk legt uit wat een multipotentialist is en daarna worden er verschillende werkmodellen besproken; je kunt zelf kijken welke daarvan het beste bij jou passen. In het laatste gedeelte van het boek worden veelvoorkomende struikelblokken besproken. Zo geeft Wapnick tips over hoe je je productiviteit verhoogt en bespreekt ze hoe je met onzekerheid kunt omgaan.

Hoe word je alles is goed leesbaar en is opgedeeld in korte stukjes informatie zodat het niet te overweldigend is. Wapnick illustreert verschillende opties met voorbeelden. Ze heeft voor dit boek namelijk veel mensen geïnterviewd en geeft veel praktijkvoorbeelden. Na elk hoofdstuk volgt er een lijstje met de kernpunten uit het hoofdstuk, en het boek bevat ook regelmatig oefeningen. Om het allemaal niet te zwaar te maken voegt Wapnick her en der komische voetnoten toe, zoals bijvoorbeeld 'duh' en 'ik weet hoe belerend dit klinkt'. Ze benadrukt vaak dat iedereen vrij is om voor zichzelf te kijken wat werkt, en dat ze niet iets wil opleggen.

Hoe word je alles is een informatief en leuk boek over multipotentialisten. Als je breed geïnteresseerd bent of maar niet kunt kiezen voor één specialisatie dan moet je dit boek zeker lezen.

Hoe word je ALLES?

1  2  3  4  5

Wat wil je later worden? Heel veel mensen weten niet wat voor werk ze (later) willen doen, of hebben het gevoel nog eens wat anders te willen doen in hun leven. Ze hebben vele passies, interesses en vaardigheden. Emilie Wapnick noemt hen multipotentialities: multigetalenteerden. Met haar motto 'Word alles!' en haar populaire TED-talk als basis biedt Wapnick hun perspectief om verschillende kansen en mogelijkheden te benutten. In dit boek schetst ze een praktisch kader voor het bouwen van een leven rond al hun passies en interesses.

'Hoe word je ALLES? maakt je sterk. Dit boek is voor het soort mensen dat niet voor een enkel levenspad kan kiezen omdat ze ontwerper + restauranteigenaar + docent + bestsellerauteur + meer willen worden in dit leven.' - Darla Magazine