Recensie: Lykke RECENSIE

Recensie: Lykke - Meik Wiking

In Lykke, vervolg op de megabestseller Hygge, neemt Meik Wiking ons mee in de wereld van het geluk. Denemarken wordt vaak het gelukkigste land van de wereld genoemd; werk en privé zijn goed in balans, Denen hebben gratis hoger onderwijs en, niet onbelangrijk, de treinen rijden altijd op tijd. Als CEO van het Happiness Research Institute in Kopenhagen weet Wiking als geen ander de ins and outs van geluk. In Lykke neemt hij ons mee en deelt zijn ervaringen, waardoor we allemaal wat meer lykke in ons leven kunnen vinden.

Lykke is grotendeels hetzelfde opgebouwd als zijn voorganger Hygge, Deens voor gezelligheid. In Lykke neemt de auteur ons in een negental hoofdstukken mee op een ontdekkingsreis in de wereld van het geluk. Na uitleg over geluk en hoe je dit kunt meten volgen hoofdstukken over thema's die correleren met de mate van (on)geluk die men ervaart, vergezeld van verhalen, praktische tips en onderzoeken. Zo beschrijft Wiking hoe saamhorigheid binnen een gemeenschap een belangrijke factor vormt voor het ontwikkelen van gemeenschapszin en daarmee bevorderend werkt ten aanzien van het gevoelde geluk. Hij komt met praktische casestudies die de lezer kunnen inspireren hoe ze hierin in hun omgeving stappen kunnen ondernemen.

Naast praktische voorbeelden en tips geeft hij uitkomsten van verschillende studies die binnen het Happiness Research Institute zijn uitgevoerd. Al met al zorgt dit voor een veelzijdig en gemakkelijk weg lezend boek, dat ook nog eens mooi is vormgegeven. Toch valt Lykke enigszins tegen. Er verschijnen de laatste tijd veel boeken over geluk, zoals bijvoorbeeld het vele malen meer inspirerende Ikigai. In Hygge behandelde de auteur een thema dat aansprak, op een tot dan toe originele wijze. In Lykke gaat hij teveel op herhaling. Bovendien is er behoorlijk wat overlap tussen gezelligheid en geluk, waarmee de tips en tricks uit het boek maar beperkt vernieuwend zijn en het boek op de een of andere manier onvoldoende pakt. En dat is jammer, want op zich zijn boeken over geluk natuurlijk heerlijk om inspiratie in op te doen. We willen immers allemaal wel (nog) gelukkig(er) worden!

Samengevat is Lykke een prima boek voor wie zin heeft zich wat meer te verdiepen in de wereld van geluk. Voor degenen die voorganger Hygge al hebben gelezen is het boek minder een aanrader, gezien de vele (bijna) herhalingen die erin voorkomen. Jammer, want met Hygge heeft de auteur laten zien zeker een pakkend en mooi vormgegeven boek neer te kunnen zetten.

Recensie: Lykke - Meik Wiking

Lykke

1  2  3  4  5

HET IS DUIDELIJK WAAROM DENEMARKEN VAAK HET GELUKKIGSTE LAND TER WERELD WORDT GENOEMD: NIET ALLEEN ZIJN WERK EN PRIVÉ PERFECT IN BALANS, HEBBEN DENEN GRATIS HOGER ONDERWIJS EN TREINEN DIE ALTIJD OP TIJD RIJDEN, MAAR ZE STEKEN PER HUISHOUDEN OOK VAKER KAARSEN AAN DAN WAAR OOK!
    En er is niemand die meer weet over geluk - wat de Denen lykke noemen - dan Meik Wiking, CEO van het Happiness Research Institute in Kopenhagen en auteur van de internationale bestseller Hygge. En hoewel we veel van de Denen kunnen leren over voldoening, is hij van mening dat de sleutels tot geluk over de hele wereld gevonden kunnen worden.
    In dit boeiende boek neemt hij ons mee op een zoektocht naar het goede leven, met verhalen en tips uit de gelukkigste plekken op onze planeet. Het is de ultieme handleiding om allemaal een beetje meer lykke in ons leven te kunnen vinden.