Recensie: In het oranje ochtendlicht RECENSIE

Recensie: In het oranje ochtendlicht - Nina Riggs

Het ene moment ben je gezond, het volgende klopt de dood aan je deur. Hoe ga je om met de wetenschap dat je zal sterven? De achtendertigjarige Nina Riggs, gelukkige echtgenote en moeder van twee jonge kinderen kreeg die vraag op haar bord en ging op zoek naar de antwoorden. Het resultaat hiervan is het boek In het oranje ochtendlicht.

Riggs start haar verhaal met een proloog, gevolgd door een resem aan hoofdstukken verdeeld over vier stadia, een extra verwijzing naar haar ziekte. Bij de verdeling wordt min of meer chronologisch gewerkt, maar niet altijd wat soms wat extra aandacht van de lezer vereist. Het afsluitende nawoord en dankwoord is van de hand van John Duberstein, haar echtgenoot.

Wat onmiddellijk opvalt aan Riggs' schrijfstijl is de mix tussen zeer herkenbaar down-to-earth alledaags denken en voelen en een dieper filosofisch nadenken over de zaken. Die balans zit uitmuntend in elkaar waardoor de roman extra geloofwaardig binnenkomt. Nergens vervalt ze in een banaal neerpennen van haar belevenissen zodat het zou lezen als een verklaring, integendeel. Ze brengt zichzelf helemaal tot leven als personage in haar eigen boek waardoor iedereen met haar denkwijze en levensvisie kan kennismaken. Dat de waarheid daarbij soms raarder is dan fictie, komt helaas heel duidelijk aan bod doordat zij niet de enige is in de familie met een ongeneselijke ziekte. In een roman een ongeloofwaardige toevoeging, maar in dit levensverhaal net een extra dramakant aan de zaak. Continu aanwezig is de sterke liefde die Riggs voelt voor haar omgeving zonder daarbij de zweverige kant op te gaan. Alles wordt praktisch, met humor en vooral positief benaderd waardoor de mindere momenten extra hard binnenkomen. Het einde sluit daarbij erg mooi aan bij de vibe die heerst in de rest van In het oranje ochtendlicht.

In het oranje ochtendlicht is een aangrijpende doch luchtig geschreven weergave van Nina Riggs beleving van haar laatste maanden en eerdere momenten die daarbij belangrijk waren. Humor, inzichten, filosofie en dagdagelijkse bedenkingen wisselen elkaar in een aangenaam tempo af waardoor Nina ook op papier tot leven komt. Een nalatenschap die kan tellen.

​Recensie: In het oranje ochtendlicht - Nina Riggs

In het oranje ochtendlicht

Nina Riggs

3 augustus 2017

ISBN 9789026339066
    Uitgever Ambo|Anthos
    311 pagina's

Ambo|Anthos

1  2  3  4  5

In het onberispelijke oranje licht van Nina Riggs is het hartverscheurende verhaal van een vrouw die licht vond in de diepste duisternis.
    "Doodgaan is niet het einde van de wereld,' vertrouwt haar moeder, die op dat moment niet lang meer te leven heeft, Nina Riggs toe. Dat neemt niet weg dat de klap groot is als Riggs op haar achtendertigste te horen krijgt dat ze een ongeneeslijke vorm van kanker heeft. De dood zit haar op de hielen.
    Wat is de betekenis van leven als de dood nadert? Hoe bereid je je voor op een definitief afscheid van je dierbaren? Met de weergaloze essays van Montaigne en Emerson als leidraad beschrijft Riggs hoe het is als schrijver, als moeder en als echtgenote verder te leven na zulk intens droevig nieuws. Van de kleine, dagelijkse handelingen tot de moeilijke gesprekken die ze moet voeren met haar twee jonge zoontjes: Riggs beschrijft haar laatste maanden vol warmte, met lichtheid en humor.