Recensie: Grensgebieden RECENSIE

Recensie: Grensgebieden - Arne Dahl

Wanneer de vijftienjarige Ellen spoorloos verdwijnt, vermoedt Sam Berger van de Stockholmse politie dat er een seriemoordenaar aan het werk is. Niemand deelt zijn vermoeden; Sam ziet zich genoodzaakt alleen op onderzoek uit te gaan. En dan ontdekt hij sporen - sporen die speciaal voor hem bedoeld lijken te zijn.

Grensgebieden is een fantastisch boek voor fans van psychologische misdaadthrillers. De recensies op de achterkant van het boek zorgden ervoor dat ik veel verwachtte van het boek en die verwachtingen zijn waargemaakt. De eerste bladzijden van Grensgebieden zitten al direct vol spanning, waardoor de aandacht van de lezer meteen wordt gewekt. Wel is het wel even wennen aan de schrijfstijl: het boek is vertaald uit het Zweeds, wat overigens knap gedaan is. Toch zijn de zinnen naar mijn smaak soms iets te langdradig, waardoor het moeilijker was om écht in het verhaal te komen. Na een aantal bladzijden went dit toch en begint een ademloze spannende thriller.

Arne Dahl heeft met Grensgebieden een 'one of a kind' Scandinavische thriller neergezet. Als je eenmaal in het verhaal wordt gezogen kom je er ook niet zo makkelijk uit. Dankzij het verrassende plot, de vele gebeurtenissen en het steeds meer te weten komen van de personages wil je als lezer doorlezen en blijven de vragen en voorspellingen door het hoofd dwalen. In Grensgebieden is dan ook niets wat het lijkt en het verhaal heeft een verassende, maar vooral onverwachte wending. Toch kunnen deze wendingen wel iets te vergezocht en misschien ook onrealistisch overkomen, maar dat maakt het geheel niet minder spannend. De plottwists, de intelligente dialogen tussen de hoofdpersonen en de actiescenes tillen het verhaal naar een hoger niveau. Niets is wat het lijkt in Grensgebieden.

Ondanks de soms wat vergezochte wendingen heeft Arne Dahl een ademloos stukje leeswerk gepubliceerd. Het einde smaakt naar meer en na het lezen van de laatste bladzijde is het zeker nodig om alles even op je in te laten werken. Er kan dan ook zonder twijfel worden uitgekeken naar een vervolg van deze misdaadroman. 4 hartjes voor deze spannende thriller!

Recensie: Grensgebieden - Arne Dahl

Grensgebieden

1  2  3  4  5