Recensie: Waterland RECENSIE

Recensie: Waterland - Graham Swift

Tom Crick, geschiedenisleraar van beroep, dreigt op vervroegd pensioen gestuurd te worden. Hij wil dit niet en uit protest vertelt hij aan zijn leerlingen verhalen over zijn verleden en familie. Die hele geschiedenis speelt zich af in de Fens (polderland ten noorden van Cambridge). De ene kant van zijn familie zijn dijkwerkers, die ervoor zorgen dat de rivier bevaarbaar blijft. De andere kant van de familie zijn bierbrouwers, een rijke familie die erg verweven is met de geschiedenis en legendes van het gebied. Een van de belangrijkste elementen in het verhaal is het water, dat beide families heeft gevormd tot wat ze nu zijn. Tom Crick vertelt zowel persoonlijke verhalen, zoals die dag dat ze een lijk vonden tegen de stuw, als algemene geschiedenis van het gebied.

Waterland van Graham Swift heeft een sterk begin, waarbij er direct veel vragen worden opgeroepen doordat er een lijk tegen de stuw botst. In een heerlijke, poëtische vertelstijl (want dat moeten we Graham Swift meegeven) weet hij de lezer te pakken te krijgen in zijn verhalenkluwen die hij vervolgens ontrolt. Hij heeft zowel aandacht voor beschrijvingen als het verhaal, een mooie balans die een hoog leesgenot verzekeren.

Naarmate je verder in het verhaal komt, krijgen de beschrijvingen echter de bovenhand. Er worden veel zaken beschreven, van de levenscyclus van de paling tot de volledige geschiedenis van het landschap van de Fens, totdat je als lezer het gevoel krijgt dat het verhaal nu wel verder mag gaan. Bij al die beschrijvingen horen veel personen- en plaatsnamen (die er niet altijd toe doen) en dat vertraagt het leestempo. Je houdt ervan of niet, maar het is wel heel erg aanwezig in dit boek.

Op de originele flaptekst staat vermeld dat dit boek een familiekroniek, autobiografie, streekroman, geschiedenisles en detective in één is. Dat is een zeer goede beschrijving voor dit boek! Graham Swift heeft in Waterland verschillende genres door elkaar geklutst. Dit is enerzijds heel interessant, maar anderzijds kan het ook tegen zich keren. Elke lezer heeft een voorkeur voor een bepaald genre en door deze genres door elkaar te klutsen, is er altijd een deeltje van het boek dat je niet helemaal bevalt. Je kijkt altijd uit naar een bepaald deeltje van het boek terwijl een ander deel van het boek misschien als een opgave voelt. Ook is het niet duidelijk waar het boek heen wil, omdat er zo veel verschillende verhaallijnen zijn.

Waterland is een omvangrijk boek, van wel 390 pagina's, maar Graham Swift zou het ook in wat minder woorden verteld kunnen hebben. Door al die genres, verhalen en geschiedenissen, lijkt het alsof de auteur zo veel wilde vertellen, dat hij niet uit zijn woorden kwam en zelf de draad ook kwijtraakt was. De basis van het boek is sterk, de uitvoering met alle tierlantijntjes had anders gekund.

Waterland van Graham Swift is een omvangrijke geschiedenis- en familiekroniek die geen enkel detail onbesproken laat. Het boek voert je mee naar een andere tijd die je je door de uitvoerige beschrijvingen helder voor de geest ziet. De vele verhaallijnen en doorheen geklutste genres kunnen soms voor verwarring en vertraging zorgen, maar dat hangt van lezer tot lezer af.

​Recensie: Waterland - Graham Swift

Waterland

1  2  3  4  5

Waterland is een aangrijpende bespiegeling over voortplanting en vernietiging, over de tragische neiging tegelijk vooruit en achteruit te willen. Het gunt een blik in het merkwaardige, koppige karakter van de Engelsen en is bovendien een boek over bier, paling, de Franse Revolutie, windmolens, moord, liefde, onderwijs, nieuwsgierigheid en - bovenal - over het kwaadaardige, gezegende element water.