Recensie: De Weense sigarenboer RECENSIE

Recensie: De Weense sigarenboer - Robert Seethaler

Op zijn zeventiende moet Franz zijn eigen brood gaan verdienen. Zijn moeder stuurt hem daarom naar Wenen, waar hij in de leer kan bij de oude sigarenverkoper Otto Trsnyek. Daar leert hij sigarenmerken van elkaar onderscheiden en leest hij de vele kranten die in de winkel verkocht worden. In Wenen leert Franz één van de vaste klanten van de sigarenzaak beter kennen, professor Sigmund Freud, zij voeren interessante gesprekken. Freud helpt Franz bijvoorbeeld met zijn liefdesleven, want Franz verlangt naar een meisje.

De Weense Sigarenboer speelt zich af in het jaar 1937, enkele maanden voor de annexatie van Oostenrijk door Duitsland. Hoewel het boek draait om het verhaal van de jonge Franz, zijn de perikelen rond de Duitsers die op de loer liggen voelbaar. Zo is de ene Weense inwoner blij met de komst van het Duitse regime van Hitler, terwijl er ook felle tegenstanders zijn. De inval van de Duitsers in Oostenrijk verandert de levens van Franz, Otto en de joodse professor Freud drastisch en de onderlinge spanningen in Wenen nemen toe.

Franz komt uit een rustig Oostenrijks dorp en moet bij zijn aankomst in Wenen wennen aan het leven in de stad. Hij ontwikkelt zich van een naïeve dorpse jongen in een jonge man die stevig in zijn schoenen staat, wat ook noodzakelijk is in deze roerige tijden met grote veranderingen voor de Weense inwoners. De naïeve kijk van Franz op de wereld en de liefde zorgt voor een vleugje humor in het boek, maar de sfeer in het verhaal wordt serieuzer, naarmate de annexatie van Oostenrijk in zicht komt. Toch houdt Franz ondanks dat zijn idealen en blijft geloven in een goede afloop.

In zijn eerste stappen op het liefdespad slaat Franz hart helemaal op hol van de Boheemse Anezka. Door haar maakt Franz kennis met de liefde en alle twijfels en onzekerheden die daarbij komen kijken. Het is komisch hoe Franz kennismaakt met de liefde en hoe zijn hart op hol slaat door de weelderige Anezka. Het boek is geschreven vanuit Franz, waardoor je zijn belevenissen meebeleeft en zijn gevoelens kent. Als lezer krijg je sympathie voor Franz, omdat hij idealistisch en naïef is.

De schrijver van dit boek, Robert Seethaler, komt uit Wenen en schrijft naast boeken ook scripts. Eerder verscheen van hem in Nederland het boek Een heel leven, dat in Duitsland een heuse bestseller was. De liefde van Seethaler voor de stad Wenen blijkt uit De Weense Sigarenboer. Gedetailleerd beschrijft de auteur de fraaie en minder mooie delen van de stad en weet zo de sfeer van Wenen over te brengen aan de lezer en een mooi beeld te schetsen voor de achtergrond van dit verhaal.

De auteur heeft in De Weense sigarenboer de roerige geschiedenis van de annexatie van Oostenrijk verweven met de belevenissen van de naïeve Franz. Dit resulteert in een fraaie roman waaruit de liefde van de schrijver voor Wenen duidelijk blijkt.

De Weense sigarenboer

1  2  3  4  5

De zeventienjarige Franz verruilt de idyllische schoonheid van het Oostenrijkse merendistrict voor de drukte van Wenen. Zijn heimwee verdwijnt snel in de hectiek van de stad. Franz is in opleiding bij de oudere sigarenverkoper Otto Trsnyek; hij zal de inwoners van Wenen snel gaan voorzien van kranten en rookwaren. Een van zijn vaste klanten is professor Freud, die niet alleen regelmatig langskomt voor sigaren, maar ook kwistig is met adviezen voor het liefdesleven van de jonge Franz. Het is 1937. Het zal nog maar een paar maanden duren voor de annexatie van Oostenrijk door Duitsland zal plaatsvinden, waardoor de levens van de jonge tabaksverkoper, Otto en professor Freud onherroepelijk zullen veranderen.