Recensie: Blood Rose Rebellion RECENSIE

Recensie: Blood Rose Rebellion - Rosalyn Eves

Blood Rose Rebellion is het eerste deel uit een nieuwe YA serie. Maar weet dit boek boven het overgrote aanbod aan fantasy ya boeken uit te springen?

In dit fantasy Young Adult boek van Rosalyn Eves volgen we het verhaal van de 16 jarige Anna. Ze komt uit een prestigieuze Luminate familie. Haar familie bezit macht doordat ze magische krachten hebben. Als de kinderen van Luminate 8 jaar worden moeten ze een proef afleggen om hun magische krachten te testen. Tijdens deze proef bleek dat Anna geen magische krachten heeft, ze is Barren. Maar sterker nog, ze heeft de kracht om spreuken te breken. In een wereld waarin magie een belangrijke rol speelt en de machtsverhoudingen tussen het volk verdeelt zijn, is Anna's kracht gevaarlijk. Anna wordt tijdelijk uit Engeland verbannen om bij familie in Hongarije te gaan wonen. De Luminate haalt hun magische krachten uit een spreuk genaamd de Binding. Wanneer Anna de waarheid hoort over deze spreuk zet ze alles op alles om deze te vernietigen..

Helaas moet ik zeggen dat Blood Rose Rebellion erg tegenviel. Dit heeft met een aantal dingen te maken. Ten eerste is de hoofdpersoon, Anna, ontzettend oppervlakkig geschreven. Haar karakter heeft totaal geen diepgang, waardoor het als lezer heel moeilijk is om je in dit karakter in te leven. Daarnaast heeft ze, met name in het begin van het boek, heel veel zelfmedelijden. Dit zorgt ervoor dat het karakter je op een gegeven moment echt gaat irriteren. Ook zijn we tegenwoordig gewend aan sterke vrouwelijke hoofdpersonen die hun mannetje weten te staan. In dit boek heeft Anna vaak hulp nodig en speelt ze een beetje de damsel in distress. Persoonlijk had ik liever gezien dat zij haar mannetje stond of dat ze in ieder geval een ontwikkeling hierin doormaakt. Hier is ook maar amper sprake van.

Het tweede punt waardoor het boek tegenviel was de worldbuilding. Het verhaal heeft namelijk zeker potentie. Het plot is ondanks zijn dertien in een dozijn verhaal zeker interessant. Echter wordt de wereld zo oppervlakkig opgebouwd dat je als lezer je totaal niet in deze wereld kunt verplaatsen. Heel kort wordt de machtsorde toegelicht. Zo weten we dat de circle de macht over de luminate en de 'gewone' mensen heeft door de Binding spreuk en dat er verschillende soorten luminate bestaan. Zo heb je de Animanti, Coremancers, Elementalists en Lucifera die allemaal een ander soort magie bezitten. En we weten dat er bepaalde magische wezens in de wereld bestaan. Maar deze worden amper toegelicht en het lijkt wel alsof Rosalyn Eves het verhaal tijdens het schrijven verzon waardoor er soms ineens een nieuw soort magische kracht of wezen wordt geïntroduceerd wanneer dat net even goed uitkomt voor het plot. Als de wereld beter uitgewerkt zou zijn dan zou je als lezer al meteen meer verbonden voelen met het boek en zijn personages. Doordat de wereld niet goed uitgewerkt is, sloegen een paar plottwist ook helemaal stuk, terwijl deze anders voor schokkende onthullingen hadden kunnen zorgen. Erg jammer.

Wat wel leuk gedaan is, is dat het zich in Hongarije afspeelt. Een plek die niet zo vaak in YA boeken voorkomt. Ook gebruiken de personages in het boek af en toe Hongaarse woorden. Dit voegt zeker iets toe aan de authenticiteit van het verhaal. Achterin het boek is een woordenlijst te vinden met de Hongaarse woorden die gebruikt worden, voor als je als lezer even niet meer weet wat een bepaald woord ook alweer betekende.

Over het algemeen valt Blood Rose Rebellion erg tegen. Zeker omdat het plot potentie heeft, maar deze totaal niet wordt benut door de schrijfster. Ook door het kwalitatief hoge aanbod aan YA fantasy boeken zorgt ervoor dat dit boek daarbij in het niet valt. Desalniettemin ben ik toch benieuwd naar boek 2 en hoop ik dat deze beter is dan het eerste deel. Blood Rose Rebellion krijgt van mij 2 hartjes.

Blood Rose Rebellion

1  2  3  4  5

Though her family is part of the Luminate, powerful users of magic, sixteen-year old Anna Arden is unable to perform the simplest spells. But Anna's power to break spells might be able to make magic available to all--maybe even to her. In the company of nobles and revolutionaries, Anna must choose: cling to the life she's always wanted, or embrace her ability and change the world forever.