Recensie: Een hondenleven RECENSIE

Recensie: Een hondenleven - David Cirici

Mos is een vrolijk en loyaal hondje dat het goed voor elkaar heeft. Hij woont met zijn baasjes Janinka en Mirek en hun ouders in een mooi huis. Hij geniet ervan dat zijn bak elke avond goed is gevuld en van de aandacht die hij krijgt van de twee kinderen. Het tij keert wanneer de oorlog uitbreekt en het huis van het gezin wordt platgebombardeerd. Mos overleeft de tragedie en wacht een paar dagen tevergeefs op zijn baasjes bij het geruïneerde huis. Hij vindt een groepje zwerfhonden dat in een oude treinwagon leeft en sluit zich bij hen aan. Ondertussen blijft het hondje vurig hopen ooit herenigd te worden met zijn baasjes.

Er zijn al veel boeken geschreven vanuit het perspectief van een hond, maar het verhaal van schrijver David Cirici is wellicht het aandoenlijkst van allemaal. Dit kan te verklaren zijn doordat het om een kinderboekje gaat, maar het komt ook door de kinderlijke onschuldigheid van hondje Mos. Vaak krijg je met dit soort boeken als lezer de gevoelens en gedachten van een hond mee alsof het dier volwassen is, maar in Een hondenleven lijk je te maken te hebben met een jong kind, wat het verhaal vertederend maakt. Mos is continu op zoek naar zijn baasjes als een kind dat zijn ouders is kwijtgeraakt. Als lezer leef je daarom vanaf de allereerste pagina mee met wat Mos meemaakt en hoe hij zich voelt wanneer hij niet alleen zijn huis verliest, maar ook zijn gezin kwijtraakt.

Een hondenleven richt zich op kinderen vanaf 9 jaar, maar ook menig volwassen zal geroerd raken van het verhaal van Mos. De omschrijvingen zijn niet uitgebreid, maar wel uitvoering genoeg een goed beeld van de situatie te schetsen. Je voelt mee wanneer het hondje denkt de geur van Janinka op te pikken en je voelt je net zo terneergeslagen en wanhopig als de viervoeter wanneer hij de geur weer kwijt is. Gedurende het hele verhaal kun je niets anders dan hopen dat hij zijn familie terugvindt.

Een hondenleven van David Cirici is een aangrijpend en ontroerend boek voor jonge kinderen die gek zijn op honden, maar is voor ouders net zo boeiend om (voor) te lezen. Mos is een hondje op wie je onmiddellijk gek bent en gedurende het boek hoop je op niets anders dan een happy end voor de viervoeter.

Een hondenleven

1  2  3  4  5

Indringend verhaal voor kinderen die van dieren houden.

Mos is een gelukkige hond. Hij is speels, vrolijk, wordt goed verzorgd en hij houdt van zijn baasjes, Janinka en haar broertje Mirek. Maar dan breekt de oorlog uit en het huis van Mos wordt gebombardeerd. Als Mos onder de puinhopen vandaan weet te komen, kan hij zijn baasjes niet meer vinden. Mos sluit zich aan bij een groepje zwerfhonden, en samen beginnen ze aan een tocht vol ontberingen. Mos wordt ingezet als circushond en als bewakingshond in een gevangenkamp, maar weet steeds te ontsnappen. Als de oorlog is afgelopen, struint Mos door het park in zijn oude stad. En dan komt hem over een tuinmuur een bekende geur tegemoet, die van Janinka…