Recensie: Drie Dochters RECENSIE

Uitgeverij Boekerij besloot de complete Concannon-trilogie te bundelen en opnieuw uit te brengen als Drie Dochters. De drie complete boeken, Geboren in Vuur, Geboren in IJs en Geboren in Schande, vormen in deze bundel maar liefst 1048 pagina's aan tekst. Een lekkere dikke klepper waar je als lezer heel wat uurtjes zoet mee bent.  Deze uitgeverij bracht al eerder de bundel Dromen uit, dat alle drie de boeken van de Templeton-trilogie bevat.

Nora Roberts is geen onbekende in de schrijverswereld en heeft al tal van boeken op haar naam staan. Een groot deel hiervan kwam meteen op nummer één van The New York Times-bestsellerlijst terecht.

Drie Dochters neemt ons mee naar het sfeervolle Ierland waar in elk van de boeken één dochter centraal staat. Familiedrama is een woord dat de drie boeken perfect samenvat. Het is jammer dat Boekerij ervoor heeft gekozen dit op de achterflap te vermelden, want over de laatste dochter wordt pas halverwege het tweede boek iets bekend gemaakt. Als je de achterflap leest voordat je in het boek begint, weet je dus eigenlijk al te veel van het verloop om er blind in te gaan. En dat is jammer.

In het eerste boek, Geboren in Vuur, volgen we de pittige Maggie. In Geboren in IJs, het tweede deel, krijgen we meer te weten over de onervaren Brianna en in het laatste deel, Geboren in Schande, komen alle verhaallijnen samen en wordt het leven van de verloren Shannon uitgelicht. De verhaallijnen van de drie verschillende boeken in Drie Dochters zijn allemaal anders, maar toch zijn de gelijkenissen groot en volgen de boeken eenzelfde soort plot. Ook de personages delen meer dan alleen hun bloed: elk van de vrouwelijke personages heeft een bijzonder talent en de mannen zijn succes- en temperamentvol en onweerstaanbaar. Om de voorspelbaarheid wat af te zwakken, is het aan te raden wat rust tussen de delen in te nemen.

De karakters die Roberts neerzet zijn erg vermakelijk. Elk hebben ze een specifiek talent waarin ze uitblinken. Ze beschikken elk over unieke karaktertrekken dat ze loodrecht tegenover een ander personage zet en toch hebben de karakters weer genoeg gemeen om een hechte familie te kunnen vormen. De schrijfstijl is vlot en uitnodigend, maar wel vol metaforen. De sfeervolle en kleine gemeenschap is een cliché, maar zeker niet minder leuk. Juist de herkenbare elementen van een knus dorpje, zoals een gezellige buurt-pub, zorgen ervoor dat je je als lezer betrokken voelt.

Drie Dochters is een heerlijke bundel van feelgood-verhalen. Nora Roberts tekent sterke personages op een idyllische achtergrond. Wanneer je van een langzame - en realistische - romance houdt, is Drie Dochters niet het boek voor jou. Het groene Ierland is een stimulans voor hartstochtelijke liefdesverhalen, maar gaat ietwat snel. Als je de geloofwaardigheid met een tikkeltje zout kunt nemen, is het een heerlijke boek waarbij je weg zult zwijmelen.

Recensie: Drie dochters - Nora Roberts

Concannon - Drie dochters

Nora Roberts

20 maart 2018

ISBN 9789022583074
    Uitgever Boekerij
    1056 pagina's

Boekerij

1  2  3  4  5

De Ierse Concannon-familie bracht drie zeer verschillende dochters voort: Maggie, de temperamentvolle kunstenares die wel wat hulp kan gebruiken als ze ooit succesvol wil worden; Brie, die een gezellige bed & breakfast runt maar in de koude winters alleen zit; en Shannon, het zusje van wie niemand weet en die ondanks haar mooie carrière in de New Yorkse reclamewereld een leegte voelt in haar leven. De drie vrouwen moeten elk hun eigen uitdagingen zien te overwinnen om liefde en geluk in hun leven te vinden. Zal de familieband sterk genoeg blijken om ook elkaar te vinden?