Recensie: Klootzakjes RECENSIE

Recensie: Klootzakjes - Anne-Marieke Samson

Klootzakjes gaat over Anne-Marieke Samson die na haar afstuderen nog niet goed weet wat voor richting ze op wil. Haar vriend Iwan is kunstenaar en lijkt precies te weten wat hij wil. Anne-Marieke kijkt tegen hem op omdat hij doet wat hij wil en iets doet wat betekenis heeft. Ze heeft regelmatig het gevoel dat alles wat zij doet pietluttig is en ze net niet begrijpt wat Iwan en zijn vrienden met hun kunst bedoelen.

Anne-Marieke en haar vriendinnen noemen zichzelf feministes: ze gebruiken mannen voor seks wanneer ze daar zin in hebben en geloven dat vrouwen hetzelfde kunnen bereiken dan mannen. Anne-Marieke streeft een carrière na en pikt mannen op als ze daar zin in heeft, maar aan de andere kant is ze ook op zoek naar een levenspartner, vastigheid en de goedkeuring van anderen. In dit boek schrijft ze over haar eigen leven en hoe zij zich van jong volwassene ontwikkelt tot een volwassen vrouw met zelfvertrouwen en die weet wat ze wil.

In eerste instantie sprak de omschrijving van het verhaal mij niet echt aan, maar eenmaal aan het lezen viel dit erg mee. Anne-Marieke heeft een prettige en luchtige schrijfstijl waardoor het lezen niet veel moeite kost. Ze schrijft scherp en humoristisch en ondanks dat er niet veel bijzonders lijkt te gebeuren, heb je al snel sympathie voor de hoofdpersoon waardoor je toch wilt blijven lezen. Er zijn veel herkenbare passages bijvoorbeeld over het pas samenwonen en de ergernissen die hierbij komen kijken.

Klootzakjes is niet echt een boek dat naar je lonkt om verder te lezen, maar eenmaal aan het lezen zit je in het verhaal en is het toch moeilijk om het boek neer te leggen. Dit lijkt vooral ook te komen omdat er geen hoofdstukken zijn en de gebeurtenissen elkaar opvolgen waardoor je steeds denkt 'nog even dit stukje aflezen'. Zo rol je langzaam in de volgende gebeurtenis en lees je steeds verder dan je van plan was, omdat je toch gewoon wil weten hoe het verder gaat.

Ondanks dat Klootzakjes aangenaam leest en minder saai is dan de achterflap doet vermoeden, is het niet echt een boek dat in je geheugen blijft hangen of waar je nog over na blijft denken. Het is wat mij betreft dan ook 'wel aardig' maar niet direct een boek wat je gelezen moet hebben.

Klootzakjes

1  2  3  4  5

Een mijnenveld van liefde, seks en ambitie

Terwijl Anne-Marieke Samson wakker ligt over de vraag wat ze moet doen na haar studie, is haar vriend Iwan op weg autonoom kunstenaar te worden. Samen met zijn beste vriend en aartsrivaal Alex richt Iwan een kunstenaarscollectief op: de Klootzakjes. In vergelijking met hun nietsontziende egocentrisme lijken haar eigen pogingen om iets te bereiken bij voorbaat pietluttig. Hoe kan ze ooit voldoen aan de verwachtingen van haar grootmoeder, die in Anne-Marieke een tweede kans ziet om te bereiken wat de Tweede Wereldoorlog haar heeft ontnomen: een groots en meeslepend leven?