Recensie: Koning Eddie en het machtige monster RECENSIE

Recensie: Koning Eddie en het machtige monster - Andy Riley

Eddie is na zijn avontuur in het eerste boek Koning Eddie en de kwade keizer gelukkig nog steeds de koning van Eddieland. Wanneer de jonge koning verneemt dat er een vreselijk monster op komst is, besluit hij dat hij er samen met Nanda en Jill tegen moet gaan vechten om het te stoppen. De gemene keizer Nurbizoon heeft echter zo zijn eigen plan met Eddie en het monster.

In Koning Eddie en het machtige monster (7+) laat auteur Andy Riley zijn dappere, aan snoep verslingerde jonge koning zijn avontuur verderzetten. Hij schreef opnieuw zelf het verhaal en maakte uiteraard de tekeningen in zijn kenmerkende zwart-wit stijl met een dikke lijnvoering bij de personages. Net zoals bij zijn cartoons over de Zelfmoordkonijntjes besteedt hij ook de nodige aandacht aan de uitwerking van de omgevingsdetails. Het blijven cartoons en Riley streeft een zeker soberheid na, maar de elementen die op de voorgrond treden zijn mooi afgewerkt: een wagen met hooi, de kapsels van de boeren, een touw gemaakt van snoepslierten, ... .

Eddie is een erg leuk hoofdpersonage. De jongen regeert op geheel eigen wijze over zijn bijzonder kleine rijk, heeft een aantal tekortkomingen en is wat naïef. Nurbizoon is de slechterik van dienst. Hij is kwaadaardig zonder echt eng te zijn en de lezers de stuipen op het lijf te jagen. Nar Nanda en minister Jill spelen geen bijzonder grote rol, maar verstevigen wel de actie die Eddie onderneemt en zijn een mooie aanvulling. Lezers die het eerste deel lazen, zullen hen uiteraard herkennen en kunnen vaststellen dat ze zichzelf gebleven zijn. Nanda zorgt voor de vrolijke noot en Jill probeert ervoor te zorgen dat Eddie niet in zeven sloten tegelijk loopt.

De tekst in het boek is vrij groot gedrukt en elke pagina bevat op z'n hoogst een vijftiental regels. Het boek is vrij dik, maar door de opmaak wekt het een toegankelijke indruk. De illustraties zijn net zo belangrijk als wat er geschreven staat. Er is een mooi evenwicht tussen de twee en Riley laat zien dat hij zowel een talentvolle schrijver als tekenaar is. Het verhaal houdt het tempo er goed in en wisselt steeds af tussen de hoofdrolspelers en hun avonturen en bedrieglijke plannen. Het taalgebruik is goed aangepast aan het doelpubliek, dat komt ook door de mooie vertaling van Edward van de Vendel.

Op het einde van Koning Eddie en het machtige monster legt Andy Riley alweer de basis voor het volgende boek dat in het najaar verschijnt. Hierin zal Eddie het aan de stok krijgen met kwaadaardig speelgoed. De reeks is dus nog niet ten einde. De boeken zijn perfect los te lezen, alleen de laatste pagina's duiden op een nieuw avontuur. Net zoals bij het vorige boek had een gewone aankondiging kunnen volstaan en geeft het jammer genoeg een onafgewerkt gevoel. Toch is Koning Eddie en het machtige monster opnieuw een erg grappig verhaal dat spanning combineert met cartoonachtige tekeningen die het plot ondersteunen.

Koning Eddie 2 - Koning Eddie en het machtige monster

1  2  3  4  5

Koning Eddie en het machtige monster van Andy Riley
    Deel 2 in de graphic-novel-serie vol absurdistische humor!

Eddie is geen gewone jongen. Hij is een koning, met een troon en zijn eigen harnas, en een kasteel met geheime gangetjes en zo. Wanneer Koning Eddie hoort dat er een gigantisch en afschuwelijk monster zijn kant op komt, weet hij dat hij ertegen moet gaan vechten. Net als de kwade Keizer Nurbizoon, die absoluut niet een véél geniepiger plan heeft voor het monster. Natuurlijk niet.